Female narrative in horror animation: a case study on “Blood Tea and Red String” (2006)
DOI:
https://doi.org/10.22398/2525-2828.82438-49Keywords:
Animation, Horror, Women in Cinema, Blood tea and red stringAbstract
This work aims to analyze the film “Blood Tea and Red String”, from 2006, directed by Christiane Cegavske, and understand how it broke with stereotyped patterns of female characters in animated films. Considering that animated films were, for a long time, written and directed by men, the women’s representation in these narratives was at the mercy of the male perspective, which most often portrayed them as subservient figures waiting for their prince charming. With feminism and the search for new characters gaining space among the public, it is acknowledged that women have been conquering this place and guaranteeing a different and better representation for these characters. Furthermore, the paper also intends to understand how horror is represented in animation and how Christiane Cegavske managed to build a horror story with puppets, taking inspiration from fairy tales to criticize this historically significant place for women.
References
ARNOLD, S. Maternal horror film: Melodrama and motherhood. New York City: Springer, 2016.
BARBOSA, N. Pioneiras na realização cinematográfica no Brasil. In: LUSVARGHI, L. Mulheres atrás das câmeras: as cineastas brasileiras de 1930 a 2018. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 2019. p. 16-34.
BELLIN, G. Musas interrompidas, vozes silenciadas: a representação da identidade feminina no conto “O retrato oval”, de Edgar Allan Poe. Ponta Grossa: UniLetras, v. 32, n. 2, p. 313-324, 2010.
CARNEIRO, G.; SILVA, P. H. (Ed.). Animação brasileira: 100 filmes essenciais. Belo Horizonte: Grupo Editoral Letramento, 2018.
CECHIN, M. B. C. O que se aprende com as princesas da Disney? Florianópolis: Zero-a-Seis, v. 16, n. 29, p. 131-147, 2014.
CLOVER, C. J. Men, women, and chain saws: gender in the modern horror film-updated edition. Princeton: Princeton University Press, 2015.
CREED, B. The monstrous-feminine: Film, feminism, psychoanalysis. London: Psychology Press, 1993.
DENIS, S. O Cinema de Animação. 1. ed. Lisboa: Editora Texto & Grafia, 2010.
GIROUX, H. A disneyzação da cultura infantil. In: SILVA, T. T.; MOREIRA, A. F. Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 49-81.
LOVECRAFT, H. P. O horror sobrenatural em literatura. São Paulo: Iluminuras, 2020.
MEYER, V. F. Don’t hug me I’m scared: o horror disfarçado de fofura. São Leopoldo: Unisinos, 2019.
NETTO, J. D. O papel da mulher nos filmes das princesas da Disney. Cadernos da Escola de Comunicação, 2013.
PRADO, L.; SAVERNINI, E. A mulher no cinema de animação brasileiro: representação, representatividade e imagem da mulher em Frivolitá, Dossiê Rê Bordosa e Guida. In: LEITE, S. Diversidade na Animação Brasileira. Goiânia: MMarte, 2018. p. 10-28.
PRIMATI, C. A história do cinema de horror. Porto Alegre: Cena UM, 2012.
SILVA, A. C. O processo comunicacional do clichê cinematográfico em filmes de terror slasher. São Leopoldo: Unisinos, 2014.
TODOROV, T.; CASTELLO, M. C. Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva, 2010.
VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus Editora, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyright for articles published in this journal belongs to the author, with first publication rights to the journal.
We emphasize that the responsibility for the articles is exclusive to the author(s) and does not necessarily reflect the opinion of the Editors or ESPM.