Taste and values in handicraft

connected relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.92665-78

Keywords:

Affection, Handicrafts, Northern Fluminense Region, Rio de Janeiro

Abstract

The present research aimed to understand the links between taste, value, and their relationships with ceramics craftsmanship produced in the Northern region of the state of Rio de Janeiro, specifically in the city of Campos dos Goytacazes, identifying the latent perceptions regarding the consumption of this product by the local population. As a methodological approach, the investigation was guided by a qualitative approach, and in order to address the research objectives, the data collection instrument consisted of the development and application of interviews. At the end of the research, we could comprehend that the surveyed audience understands tastes and values regarding craftsmanship taking into account various perspectives, especially their subjectivities. The diversity of responses enabled us to understand perceptions and gaps in the supply and consumption of ceramic products and pointed out future research demands.

Author Biographies

Miguel de Araujo Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Design pela Escola de Belas-Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro, pós-graduado latu sensu em Literatura, Memória Cultural e Sociedade pelo Instituto Federal de Educação Tecnológica Fluminense e graduado em Design Gráfico pela mesma instituição.

Claudia Mourthé, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Conception et Qualité des Produits et Processus pela Universitè de Technologie de Compiègne, mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo e graduada em Desenho Industrial pelo Centro Universitário da Cidade.

Raquel Ponte, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestre e doutora em Design pela Escola Superior de Desenho Industrial da UERJ, graduada em Comunicação Social: Cinema pela Universidade Federal Fluminense, MBA em Marketing pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

References

BORGES, Adélia. Design + artesanato: o caminho brasileiro. São Paulo: Terceiro Nome, 2011.

BRASIL. Decreto nº 80.098, de 8 de agosto de 1977. Institui o Programa Nacional de Desenvolvimento do Artesanato e dá outras providências. Brasília, 1977.

BRASIL. Programa do Artesanato Brasileiro. Brasília, 2012.

ESTRADA, Adrian Alvarez. Os fundamentos da teoria da complexidade em Edgar Morin. Akrópolis, Umuarama, v. 17, n. 2, p. 85-90, abr./jun. 2009.

HUME, David. Do padrão do gosto. In: DUARTE, Rodrigo (org.). O belo autônomo. Belo Horizonte: UFMG, 1997. p. 43-44.

HUME, David. Investigação acerca do entendimento humano. São Paulo: Abril, 1973.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Perfil dos estados e dos municípios brasileiros. Brasil: IBGE, 2023.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. 2. ed. São Paulo: Forense Universitária, 1995.

LEITÃO, Andreza Barreto. “Farinha pouca, meu pirão primeiro”: cultura, desenvolvimento e o setor criativo do artesanato na região norte fluminense. 449f. Dissertação (Mestrado em Políticas Sociais) – Centro de Ciências do Homem, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes, 2013. Disponível em: https://uenf.br/posgraduacao/politicas-sociais/wp-content/uploads/sites/11/2016/06/ANDREZA-BARRETO-LEIT%C3%83O.pdf. Acesso em: 21 mar. 2021.

LIMA, Ricardo. Artesanato: cinco pontos para discussão. Brasil: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 2005. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/Artesanato__Cinco_Pontos_para_Discussao.pdf. Acesso em: 22 mar. 2024.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand, 2000.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, Edgar. Método 1: a natureza da natureza. Lisboa: Europa América, 1987.

OLIVEIRA, Mariana Santana de. A identidade da atividade artesanal e sua relação com a produção em couro da cooperativa Arteza. 135f. Dissertação (Mestrado em Design) – Centro de Ciências e Tecnologia, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2019.

RIUL, Marília. Pegar e fazer: a dinâmica da produção e dos usos de artefatos artesanais na região da Barra do Rio Mamanguape - PB e reflexões sobre design e produção do mundo artificial. Tese (Doutorado em Ciência Ambiental) – Pós-Graduação em Ciência Ambiental, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

Published

2024-09-16

How to Cite

LOPES, Miguel de Araujo; MOURTHÉ, Claudia; PONTE, Raquel. Taste and values in handicraft: connected relationships. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 9, n. 26, p. 65–78, 2024. DOI: 10.22398/2525-2828.92665-78. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/497. Acesso em: 6 oct. 2025.

Issue

Section

Dossier Design as a Social Production