Sponsorship contributions by Petrobras to the audiovisual sector from 1995 to 2007

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.1227-41

Abstract

Beginning with a case study about contributions made by Petrobras to audiovisual sponsorships between 1995 and 2007, it is possible to analyze the pioneering role of the Federal Tax Incentive Laws for the audiovisual sector. Their contributions to the sector were significant when the number of movies sponsored by Petrobras and by other institutions is analyzed, denoting the encouragement for the use of cultural incentive laws to other sponsors as well as the development of the sector, as happens in Rio de Janeiro that holds the highest GDP (Gross National Product) of the entire national territory and points out new agents and routes in the current scenario.

Author Biographies

Carolina Marques Henriques Ficheira, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutoranda em Ciência da Literatura pela UFRJ. Mestre em Comunicação e Cultura pela UFRJ. Pós-Graduada em docência Superior pela ESPM. Graduada em Produção Cultural  pelo Departamento de Artes na UFF. Foi gerente operacional do Cine Joia, parecerista do município de Petrópolis . Atualmente é parecerista da Secretaria de Estado de Cultura do Rio de Janeiro e do Ministério da Cultura, professora da Pós – Graduação em Gestão do Entretenimento na ESPM e no curso de Administração da ESPM com ênfase em entretenimento.  Ainda leciona cursos no Instituto Gênesis, PUC-RJ.

Paula Príncipe, Universidade Federal da Bahia

Graduada em Comunicação Social pela Universidade Católica do Salvador. Atuou como produtora para a Assessoria de Arte e Cultura da UFBA. Cursou Ciências Sociais pela UFBA e atualmente cursa a graduação de Bacharelado interdisciplinar em Ciências e Tecnologias pela mesma Universidade e o MBA em Comunicação Empresarial pela ESPM – Rio. Trabalha na Petrobras desde 2006, na gerência de Patrocínios Culturais – Cinema entre 2006-2009, e na Gerência de Atendimento e Articulação Regional Nordeste, atualmente.

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Published

2016-10-11

How to Cite

FICHEIRA, Carolina Marques Henriques; PRÍNCIPE, Paula. Sponsorship contributions by Petrobras to the audiovisual sector from 1995 to 2007. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 27–41, 2016. DOI: 10.22398/2525-2828.1227-41. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/51. Acesso em: 26 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos