Brazilian approach to the creative city: potential for socially sustainable development

Authors

  • Andréa Virgínia Freire Costa Universidade Federal do Rio Grande do Norte/Instituto Federal de Educação https://orcid.org/0009-0003-6390-5261
  • José Clewton do Nascimento Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.092770-86

Keywords:

Creative cities, Unesco Creative Cities Network, Social movements, Suistanable development, Brazil

Abstract

Since the end of the 20th century, the use of the city’s cultural resources has been expanding and expressed in various discourses. Among which, the idea of a creative city stands out, that focuses on the strengthening and development of creative industries as a strategy for urban development. The objective of this article is to analyze the appropriation of the term creative city in Brazil, regarding its potential to design a more socially sustainable city model that incorporates creative individuals and groups. To achieve this, a bibliographic review of the creative city concept was conducted and the proposals for the implementation suggested by the northeastern Brazilian cities that are members of the UNESCO Creative Cities Network were examined. The results indicate that these cities present a greatly reduced version of the concept; however, the proposed strategies for the implementation of a creative city consider social groups within the creative sector and aim to promote social development, which can contribute to outlining a more inclusive concept of a creative city.

Author Biographies

Andréa Virgínia Freire Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte/Instituto Federal de Educação

Doutoranda pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

José Clewton do Nascimento, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor pela Universidade Federal da Bahia.

References

ARANTES, Otilia Beatriz Fiori. Uma estratégia fatal: a cultura nas novas gestões urbanas. In: A cidade do pensamento único: desmanchando consensos. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 11-74.

BARRETO, Luisa Marques. O avesso da cidade criativa e a emergência de ações coordenadas como novos modos de comunicação urbana. Tese (Doutorado em Comunicação) - Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

BARRETO, Luisa Marques. Quando o prédio virou torre, o coméricio virou mall, a cidade virou criativa. Revista Ecopolítica, São Paulo, n. 20, p. 2-36, jan./abr., 2018.

BRASIL. Ministério da Cultura. MinC recebe contribuições da sociedade para a elaboração da Política Nacional de Economia Criativa. Brasília: Ministério da Cultura, 2024.

BRASIL. Ministério da Cultura. Plano da Secretaria da Economia Criativa: Políticas, diretrizes e ações 2011 a 2014. 1. ed. Brasília: Ministério da Cultura, 2011. Disponível em: [https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Plano-da-Secretaria-da-Economia-Criativa.pdf](https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Plano-da-Secretaria-da-Economia-Criativa.pdf). Acesso em: 15 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Cultura. Secretaria de Políticas Culturais. Plano Nacional de Cultura. As metas do Plano Nacional de Cultura. Brasília: Ministério da Cultura, 2013. Disponível em: [https://www.ipea.gov.br/participacao/images/pdfs/conferencias/IIICNCultura/metas-do-plano-nacional-de-cultura.pdf](https://www.ipea.gov.br/participacao/images/pdfs/conferencias/IIICNCultura/metas-do-plano-nacional-de-cultura.pdf). Acesso em: 29 nov. 2023.

BRASIL. Ministério do Turismo. Portaria MTUR nº 55, de 12 de dezembro de 2022. Institui a Rede Brasileira de Cidades Criativas - RBCC, no âmbito do Ministério do Turismo. Brasília, 2022.

BRASIL. Ministério do Turismo. Rio de Janeiro (RJ) e Penedo (AL) são as cidades brasileiras selecionadas para concorrer à Rede de Cidades Criativas da Unesco. Brasília: Ministério do Turismo, 2023.

CARDOSO, Ana Cláudia Duarte; GOMES, Taynara do Vale; MELO, Ana Carolina Campos de; BIBAS, Luna Barros. Quando o projeto disfarça o plano: concepções de planejamento e suas metamorfoses em Belém (PA). Cadernos Metrópole, v. 18, n. 37, p. 823-844, set. 2016. [https://doi.org/10.1590/2236-9996.2016-3710](https://www.google.com/search?q=https://doi.org/10.1590/2236-9996.2016-3710)

CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS SOBRE COMÉRCIO E DESENVOLVIMENTO - UNCTAD. Relatório de economia criativa 2010: economia criativa uma opção de desenvolvimento. Brasília: Secretaria da Economia Criativa/Minc; São Paulo: Itaú Cultural, 2012. Disponível em: [https://unctad.org/system/files/official-document/ditctab20103_pt.pdf](https://unctad.org/system/files/official-document/ditctab20103_pt.pdf). Acesso em: 08 out. 2022.

COSTA, Andréa V. F.; PESSOA, Nara da Cunha. Formação acadêmica em Produção Cultural: a experiência do Instituto Federal do Rio Grande do Norte. In: COSTA, Leonardo Figueiro; MELLO, Ugo Barbosa de. Formação em organização da cultura no Brasil: experiências e reflexões. 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2016.

COUTO, Bruno Gontyjo do. Cidades criativas e a agenda internacional das políticas turístico-culturais de renovação urbana. Cadernos Metrópole, v. 25, n. 57, p. 397-417, 2023. [https://doi.org/10.1590/2236-9996.2023-5702](https://www.google.com/search?q=https://doi.org/10.1590/2236-9996.2023-5702)

DUXBURY, Nancy; FORTUNA, Carlos; BANDEIRINHA, José António; PEIXOTO, Paulo. Em torno da cidade criativa. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 99, p. 05-08, 2012. [https://doi.org/10.4000/rccs.5089](https://doi.org/10.4000/rccs.5089)

EMMENDOERFER, Magnus Luiz. Territórios criativos como objeto de políticas públicas no contexto brasileiro. In: ASHTON, Mary Sandra Guerra (org.). Cidades criativas: vocação e conhecimento. Novo Hamburgo: Feevale, 2018.

EVANS, Graeme; FOORD, Jo; GERTLER, Meric C.; TESOLIN, Lori; WEINSTOCK, Sarah. Strategies for Creative Spaces and Cities: Lessons Learned. London: London Development Agency, 2006.

FERNANDES, Ana. Cidades e cultura: rompimento e promessa. In: JEUDY, Henry Pierre; JACQUES, Paola Berenstein (eds.). Corpos e cenários urbanos: territórios urbanos e políticas culturais. Salvador: EDUFBA, 2006.

FLORIDA, Richard. A ascensão da classe criativa. Porto Alegre: L&PM Editores, 2011.

FONSECA, Ana Carla. Economia Criativa: um novo olhar sobre o que faz a diferença. In: Brasil. Ministério da Cultura. Plano da Secretaria de Economia Criativa: Políticas, diretrizes e ações 2011 a 2014. 1. ed. Brasília: Ministério da Cultura, 2011. Disponível em: [https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Plano-da-Secretaria-da-Economia-Criativa.pdf](https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Plano-da-Secretaria-da-Economia-Criativa.pdf). Acesso em: 15 jun. 2023.

GRODACH, Carl. Urban cultural policy and creative city making. Cities, v. 68, p. 82–91, 2017. [https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.05.015](https://www.google.com/search?q=https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.05.015)

HARTLEY, John; POTTS, Jason; MACDONALD, Trent; ERKUNT, Chris; KUFLEITNER, Carl. The CCI Creative City Index 2012 - Final Report. Cultural Science Journal, v. 5, n. 1, jan. 2012.

HARVEY, David. Cidades rebeldes. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

HARVEY, David. Do gerenciamento ao empresariamento. Espaço e Debates, v. 39, p. 48-64, 1996.

LANDRY, Charles. Making the most of Glasgow’s cultural assets: the creative city and its cultural economy. Glasgow, 1991.

LANDRY, Charles. The creative city: A toolkit for urban innovators. London: Earthscan, 2000.

LANDRY, Charles. The creative city index: measuring the pulse of the city. London: Bournes Green/Comedia, 2012a.

LANDRY, Charles. The origins and the future of the creative city. London: Comedia, 2012b.

LANDRY, Charles; BIANCHINI, Franco. The creative city. London: Demos, 1995.

LANDRY, Charles; HYAMS, Jonathan. The creative city index: measuring the pulse of the city. London: Bournes Green/Comedia, 2012.

LEITÃO, Claudia Sousa. O destino das cidades ou as cidades como destino: Uma reflexão sobre cidades criativas a partir de políticas públicas culturais. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, v. 5, n. 2, 2016.

MARICATO, Erminia. Para entender a crise urbana. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

MATOVIC, Milica; DEL VALLE, Roberto San Salvador. On the creative city concept. Journal of Cultural Management and Cultural Policy, p. 35-52, 2020/1. [https://doi.org/10.14361/zkmm-2020-0103](https://doi.org/10.14361/zkmm-2020-0103)

MIGUEZ, Paulo. Economia criativa: uma discussão preliminar. In: NUSSBAUMER, Gisele Marchiori (org.). Teorias e políticas da cultura: visões multidisciplinares. Salvador: Edufba, 2007. Disponível em: [https://repositorio.ufba.br/bitstream/ufba/139/4/Teorias%20e%20politicas%20da%20cultura.pdf](https://repositorio.ufba.br/bitstream/ufba/139/4/Teorias%20e%20politicas%20da%20cultura.pdf). Acesso em: 30 out. 2022.

MILES, Malcom. Uma cidade pós‑criativa? Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 99, p. 9-30, 2012. [https://doi.org/10.4000/rccs.5091](https://doi.org/10.4000/rccs.5091)

MONTALTO, Valentina; ALBERTI, Valentina; PANELLA, Francesco; SACCO, Pier Luigi. Are cultural cities always creative? An empirical analysis of culture-led development in 190 European cities. Habitat International, v. 132, 102739, fev. 2023. [https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2022.102739](https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2022.102739)

O’CONNOR, Justin; SHAW, Kate. What next for the creative city?. City, Culture and Society, v. 5, n. 3, p. 165-170, 2014. [https://doi.org/10.1016/j.ccs.2014.05.010](https://doi.org/10.1016/j.ccs.2014.05.010)

PECK, Jamie. Struggling with the Creative Class. International Journal of Urban and Regional Research, v. 29, n. 4, p. 740-770, 2005. [https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2005.00620.x](https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2005.00620.x)

PINHEIRO, Vanessa Pereira; IPIRANGA, Ana Sílvia Rocha; LOPES, Luma Louise Sousa. A economia criativa enquanto prática de espaço no contexto das cidades criativas do sul global: o caso do Poço da Draga. Revista de Administração Pública, v. 57, n. 6, p. e2023-0416, 2023. [https://doi.org/10.1590/0034-761220220416](https://www.google.com/search?q=https://doi.org/10.1590/0034-761220220416)

PRATT, Andy C. New horizons for culture, creativity and cities. City, Culture and Society, v. 8, p. 1-2, 1 mar. 2017. [https://doi.org/10.1016/j.ccs.2017.01.002](https://doi.org/10.1016/j.ccs.2017.01.002)

RATIU, Dan Eugen. Creative cities and/or sustainable cities: Discourses and practices. City, Culture and Society, v. 4, n. 3, p. 125-135, 2013. [https://doi.org/10.1016/j.ccs.2013.04.002](https://doi.org/10.1016/j.ccs.2013.04.002)

REIS, Ana Carla Fonseca. Cidades criativas: análise de um conceito em formação e da pertinência de sua aplicação à cidade de São Paulo. Tese (Doutorado) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: [https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16139/tde-08042013-091615/pt-br.php](https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16139/tde-08042013-091615/pt-br.php). Acesso em: 23 nov. 2022.

REIS, Ana Carla Fonseca. Economia da cultura e desenvolvimento sustentável: o caleidoscópio da Cultura. São Paulo: Manole, 2006.

REIS, Ana Carla Fonseca. Introdução. In: REIS, Ana Carla Fonseca; KAGEYAMA, Peter. (orgs.). Cidades criativas: perspectivas. São Paulo: Garimpo de Soluções, 2011. Disponível em: [https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Livro_Cidades_Criativas_Perspectivas_v1.pdf](https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Livro_Cidades_Criativas_Perspectivas_v1.pdf). Acesso em: 15 nov. 2022.

REIS, Ana Carla Fonseca. Transformando a criatividade brasileira em recurso econômico. In: REIS, Ana Carla Fonseca (org.) Economia criativa como estratégia de desenvolvimento: uma visão dos países em desenvolvimento. São Paulo: Itaú Cultural, 2008.

REIS, Ana Carla Fonseca; URANI, André. Cidades criativas - perspectivas brasileiras. In: REIS, Ana Carla Fonseca; KAGEYAMA, Peter (org.). Cidades criativas: perspectivas. São Paulo: Garimpo de Soluções, 2011. Disponível em: [https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Livro_Cidades_Criativas_Perspectivas_v1.pdf](https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Livro_Cidades_Criativas_Perspectivas_v1.pdf). Acesso em: 15 nov. 2022.

RUBIM, Antonio Albino Canelas. Desafios e dilemas da institucionalidade cultural no Brasil. MATRIZes, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 57-77, 2017. [https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v11i2p57-77](https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v11i2p57-77).

SCOTT, Allen J. Creative cities: conceptual issues and policy questions. Journal of Urban Affairs, v. 28, n. 1, p. 1-17, 2006. ISSN: 0735-2166

SEGOVIA, Chema; HERVÉ, Julie. The creative city approach: origins, construction and prospects in a scenario of transition. City, Territory and Architecture, v. 9, n. 29, 2022.

SELDIN, Cláudia. A “cidade criativa” como um novo paradigma nas políticas urbano-culturais. In: Seminário Internacional de Políticas Culturais, 7, 2016, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Ruy Barbosa, 2016. Disponível em: [https://www.researchgate.net/publication/313338438_A](https://www.google.com/search?q=https://www.researchgate.net/publication/313338438_A)_’Cidade_Criativa’*Como_um_Novo_Paradigma_nas_Politicas_Urbano-Culturais_The*’Creative_City’*as_a* New_Paradigm_in_Urban-Cultural_Policies. Acesso em: 30 nov. 2022.

SILVA, Andréa Pereira da.; MUZZIO, Henrique. Uma cidade criativa para potencializar o desenvolvimento local sustentável. Revista Eletrônica de Administração, v. 29, n. 1, p. 200-223, 2023.

SIQUEIRA, Marina Toneli; LUCAS, Aleph Tonera. Nem tudo o que reluz é ouro: Florianópolis e o urbanismo competitivo. Cadernos Metrópole, v. 25, n. 57, p. 419-442, 2023. [https://doi.org/10.1590/2236-9996.2023-5703](https://doi.org/10.1590/2236-9996.2023-5703)

TEIXEIRA, Amanda Wanis. Cidades criativas: a construção de um ideário e sua influência na cidade do Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2013.

TESTONI, Beatriz Maria Vicente; WITTMANN, Tatiana. Distritos criativos ganham espaço no Brasil e no exterior. Via Revista – Cidades Criativas. 6. ed, ano 4, n. 6, abr. 2019.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION - UNESCO. 55 novas cidades passam a fazer parte da Rede de Cidades Criativas da UNESCO no Dia Mundial das Cidades. Paris: Unesco, 2023. Disponível em: [https://www.unesco.org/pt/articles/55-novas-cidades-passam-fazer-parte-da-rede-de-cidades-criativas-da-unesco-no-dia-mundial-das](https://www.unesco.org/pt/articles/55-novas-cidades-passam-fazer-parte-da-rede-de-cidades-criativas-da-unesco-no-dia-mundial-das). Acesso em: 09 maio 2024.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION - UNESCO. Creative Cities Network. Paris: Unesco, 2024. Disponível em: [https://en.unesco.org/creative-cities](https://en.unesco.org/creative-cities). Acesso em: 09 jun. 2024.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION - UNESCO. UNESCO Creative Cities Network for sustainable development. Paris: Unesco, 2020. Disponível em: [https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375210](https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375210). Acesso em: 20 nov. 2022.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION - UNESCO; WORLD BANK. Cities, culture e creativity: leveraging culture and creativity for sustainable urban development and inclusive growth. Paris: Unesco, 2021. Disponível em: [https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377427](https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377427). Acesso em: 19 nov. 2021.

VIVANT, Elsa. O que é uma cidade criativa? São Paulo: SENAC SP, 2012.

YÚDICE, George. A conveniência da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

Published

2024-12-20

How to Cite

COSTA, Andréa Virgínia Freire; NASCIMENTO, José Clewton do. Brazilian approach to the creative city: potential for socially sustainable development. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 9, n. 27, p. 70–86, 2024. DOI: 10.22398/2525-2828.092770-86. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/529. Acesso em: 28 sep. 2025.

Issue

Section

Dossier: Social Markers of Difference, Social Movements, and Creative Economy