Evaluation of creative economy policies and prospects on a (re)birth of Brasil Criativo
DOI:
https://doi.org/10.22398/2525-2828.1028151-171Keywords:
Public policies, Monitoring and evaluation, Creative economy, Creative BrazilAbstract
Recognizing the importance and transversality of the monitoring and evaluation phase in the public policy cycle, it is essential to focus on this specific topic also within the scope of creative economy policies. However, due to the lack of institutionalization in this sense in Brazil, there are several challenges. The present study intends to analyze this context and highlight the current perspectives regarding the announcement of the Creative Economy Secretariat recreation and the launch of the Creative Economy National Policy – Brasil Criativo guidelines.
References
BRASIL. Plano da Secretaria da Economia Criativa: políticas, diretrizes e ações, 2011–2014. Brasília: Ministério da Cultura, 2011.
BRASIL. Avaliação de políticas públicas: guia prático de análise ex ante. Brasília: Ipea, 2018. v. 1. Disponível em: https://www.gov.br/casacivil/pt-br/assuntos/downloads/153743_analise-ex-ante_web_novo.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.
BRASIL. Política Nacional de Economia Criativa – Brasil Criativo. Brasil, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/cultura/pt-br/assuntos/noticias/minc-lanca-diretrizes-da-politica-nacional-de-economia-criativa-nova-secretaria-tambem-e-anunciada/brasilcriativofolder2dobrasa40108.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.
BRITISH COUNCIL. A economia criativa brasileira: análise da situação e avaliação do programa de empreendedorismo social e criativo financiado pelo Newton Fund. Inglaterra: British Council, 2018. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/brasil_economia_criativa_online2-fg.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.
DEPARTMENT FOR DIGITAL, CULTURE, MEDIA & SPORT (DCMS) (2022). DCMS Monitoring and Evaluation Strategy. Londres: DCMS, 2022. Disponível em: https://www.gov.uk/government/publications/dcms-monitoring-evaluation-strategy. Acesso em: 14 fev. 2025.
DYE, Thomas R. Understanding public policy. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1984.
FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO (FIRJAN) (2022). Mapeamento da indústria criativa no Brasil. Rio de Janeiro: Firjan, 2022. Disponível em: https://casafirjan.com.br/sites/default/files/2022-07/Mapeamento%20da%20Ind%C3%BAstria%20Criativa%20no%20Brasil%202022.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.
LASSANCE, Antonio. Análise ex ante de políticas públicas: fundamentos teórico-conceituais e orientações metodológicas para a sua aplicação prática. Rio de Janeiro: Ipea, 2022. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/11399/2/TD_2817_Analise_ExAnte.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.
LASSANCE, Antonio. Sistemas e ciclos de monitoramento e avaliação: recomendações da análise ex ante de políticas públicas e de programas governamentais. Rio de Janeiro: Ipea, 2023. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/11816/1/TD_2858_Web.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.
LASSWELL, Harold D. Politics: who gets what, when, how. Cleveland: Meridian Books, 1958.
LEITÃO, Cláudia. Ter ou não ter o direito à criatividade, eis a questão: sobre os desafios, os impasses e as perspectivas de um Brasil criativo. In: LEITÃO, Cláudia; MACHADO, Ana Flávia (Org.). Por um Brasil criativo: significados, desafios e perspectivas da economia criativa brasileira. Belo Horizonte: Código, 2016. p. 309-380.
NORDICITY; SAFFERY CHAMPNESS LLP. Impact evaluation of the film and TV production restart scheme. Londres: DCMS, 2023. Disponível em: https://www.gov.uk/government/publications/film-and-tv-production-restart-scheme-impact-evaluation. Acesso em: 14 fev. 2025.
OBSERVATÓRIO ITAÚ CULTURAL. Boletim sobre o PIB Economia da Cultura e das Indústrias Criativas (Ecic). Itaú Cultural, 2023. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/observatorio/paineldedados/publicacoes/boletins/pib-da-economia-da-cultura-e-das-industrias-criativas-a-importancia-da-cultura-e-da-criatividade-para-o-produto-interno-bruto-brasileiro. Acesso em: 14 fev. 2025.
REINO UNIDO. Monitoring report of the Creative Industries Mapping Document. Reino Unido, 2001. Disponível em: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/183544/2001part1-foreword2001.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.
REIS, Ana Carla Fonseca (Org.). Economia criativa como estratégia de desenvolvimento: uma visão dos países em desenvolvimento. São Paulo: Itaú Cultural / Garimpo de Soluções, 2008.
SIEPEL, Josh; RAMIREZ-GUERRA, Alejandro; RATHI, Sawan. Geographies of creativity. Creative Industries Policy and Evidence Centre, 2023. Disponível em: https://pec.ac.uk/wp-content/uploads/2023/12/Creative-PEC-Geographies-of-Creativity-State-of-the-Nations-December-2023.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.
SILVA, Frederico Augusto Barbosa da; ZIVIANI, Paula (Org.). Políticas públicas, economia criativa e da cultura. Brasília: Ipea, 2020.
SOUZA, Israel Alves Jorge de. Questões polêmicas sobre a economia criativa em territórios urbanos com carências socioeconômicas. Diálogo com a Economia Criativa, Rio de Janeiro, v. 3, n. 8, p. 87-101, maio/ago. 2018a. https://doi.org/10.22398/2525-2828.3887-101
SOUZA, Israel Alves Jorge de. (Re)pensando a economia criativa: desenvolturas empreendedoras no Brasil e em Portugal. Brasília: Sebrae, 2018b.
THROSBY, David. Economics and culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Israel Alves Jorge de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyright for articles published in this journal belongs to the author, with first publication rights to the journal.
We emphasize that the responsibility for the articles is exclusive to the author(s) and does not necessarily reflect the opinion of the Editors or ESPM.