Sprouting factors for sustainable fashion businesses

Authors

  • Maicon Douglas Livramento Nishimura Universidade Federal de Santa Catarina
  • Leila Amaral Gontijo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ricardo Triska Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.82286-101

Keywords:

Fashion, Creative industry, Sustainability

Abstract

Contemporary unsustainability related to production and consumption awakens multidisciplinary discussions. From a more sustainable fashion vision by the creative economy approach, the objective of this paper was to identify which aspects contribute to the sprouting of sustainable fashion businesses from the fashion designer’s perspective in the context of the city of Porto Alegre. To this end, research is carried out in an exploratory-descriptive, quality-quantitative approach, performed in three phases: (1) narrative literature review; (2) data collection; and (3) comparative analysis. Thus, it is observed that aspects such as culture, education, media, coworking and other collaborative movements, in addition to the Municipal Plan of Creative Economy of Porto Alegre and Fashion Revolution, were fundamental for the emergence of the researched businesses, which allows the conclusion that a set of elements — individuals motivated by sustainability, government, leaderships, and institutions — collaborate for the sprouting of sustainable fashion businesses.

Author Biographies

Maicon Douglas Livramento Nishimura, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Leila Amaral Gontijo, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Ergonomia pela Universidade de Paris XIII.

Ricardo Triska, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ANICET, A.; RÜTHSCHILLING, E. Moda e consumo sustentável. In: COLÓQUIO DE MODA, 8., 2012. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202012/GT11/ARTIGO-DE-GT/103372_Moda_e_Consumo_Sustentavel.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

ASSADOURIAN, E. Reconstruindo culturas para criar uma civilização sustentável. In: ASSADOURIAN, E.; PRUGH, T. (org.). Estado do mundo 2013: a sustentabilidade ainda é possível? Salvador: Universidade Livre Mata Atlântica, 2013. p. 65-77.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DA INDÚSTRIA TÊXTIL E DE CONFECÇÃO (ABIT). Perfil do setor. Disponível em: http://www.abit.org.br/cont/perfil-do-setor. Acesso em: 23 mar. 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2009.

CALADO, L.; PERDIGÃO, E. Uma análise sobre a experiência do consumo e produção em dois empreendimentos criativos da moda. Diálogo com a Economia Criativa, v. 5, n. 13, p. 6-17, 2020. https://doi.org/10.22398/2525-2828.5136-17

CAMARGO, C.; FREIRE, K. Ativismo: um catalisador para a moda sustentável. In: COLÓQUIO DE MODA, 13., 2017. Anais [...]. Bauru, 2017. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202017/GT/gt_10/gt_10_ATIVISMO_UM_CATALISADOR_PARA.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

CEGLIA, D. Uma análise complexa e rizomática da indústria da moda: em direção à uma economia criativa e circular. 2020. 221f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

CIETTA, E. A economia da moda: porque hoje um bom modelo de negócios vale mais do que uma boa coleção. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getulio Vargas, 1991.

CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS SOBRE COMÉRCIO E DESENVOLVIMENTO (UNCTAD). Relatório da economia criativa 2010: economia criativa, uma opção de desenvolvimento. Brasília: Secretaria da Economia Criativa/Minc, 2010.

ELLEN MACARTHUR FOUNDATION. A new textiles economy: redesigning fashion’s future. Ellen MacArthur Foundation. Disponível em: https://www.ellenmacarthurfoundation.org/assets/downloads/publications/A-New-Textiles-Economy_Full-Report_Updated_1-12-17.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

FASHION REVOLUTION. About. Fashion revolution. Disponível em: http://fashionrevolution.org/about/. Acesso em: 23 mar. 2022.

FECOMÉRCIO SP. Índice de criatividade das cidades. Fecomércio SP, 2012. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/03_04_2012_17.43.59.94e7e75. Acesso em: 6 jun. 2022.

FERRONATO, P.B.; FRANZATO, C. Open design e slow fashion para a sustentabilidade do sistema de moda. ModaPalavra E-periódico, Florianópolis, v. 9, ed. esp., p. 104-115, out. 2015. https://doi.org/10.5965/1982615x09012015104

FLETCHER, K. Biography. 2022. Disponível em: https://katefletcher.com/profile/. Acesso em: 23 mar. 2022.

FLETCHER, K. Slow fashion: an invitation for systems change. Fashion Practice, v. 2, n. 2, p. 259-266, 2010. https://doi.org/10.2752/175693810X12774625387594

FLETCHER, K.; GROSE, L. Moda & sustentabilidade: design para mudança. São Paulo: Senac, 2011.

FREIRE, K.; ARAUJO, R.Z. Design estratégico e cultura de sustentabilidade na moda: o caso Colibrii. In: COLÓQUIO DE MODA, 13., 2017. Anais [...]. Bauru, 2017. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202017/GT/gt_10/gt_10_Design_Estrategico_e_cultura%20.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

GIL, A. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

GWILT, A. Moda sustentável: um guia prático. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.

HETHORN, J.; ULASEWICZ, C. Sustainable fashion: why now? A conversation about issues, practices, and possibilities. Nova York: Fairchild Books, 2008.

HOWKINS, J. The creative economy: how people make money from ideas. Londres: Penguin Press, 2002.

KOTLER, P.; KELLER, K.L. Administração de marketing. 14. ed. São Paulo: Pearson Education, 2012.

LEE, K.; MENDES, F. Novos modelos de negócios de moda: uma análise com base nos arquétipos de negócios sustentáveis. ModaPalavra, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 150-178, 2021. https://doi.org/10.5965/1982615x14322021150

LEE, M. Eco chic: o guia de moda ética para a consumidora consciente. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009.

NIINIMÄKI, K.; PETERS, G.; DAHIBO, H.; PERRY, P.; RISSANEN, T.; GWILT, A. The environmental price of fast fashion. Nature Reviews: Earth & Environment, v. 1, p. 189-200, 2020. https://doi.org/10.1038/s43017-020-0039-9

NISHIMURA, M. Vestuário de moda sustentável: elementos que agregam valor ao produto. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção, Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/190895. Acesso em: 27 nov. 2020.

PAL, Rudrajeet; GANDER, Jonathan. Modelling environmental value: an examination of sustainable business models within the fashion industry. Journal of Cleaner Production, v. 184, p. 251-263, 2018. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.02.001

PERINI, A. Cenários futuros para o design sustentável. In: COLÓQUIO DE MODA, 12., 2016. Anais [...]. João Pessoa, 2016. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202016/COMUNICACAO-ORAL/CO-08-Sustentabilidade/CO-08-Cenarios-sustentaveis-para-o-design_Anerose-Perini.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

POA: SUSTAINABLE FASHION. Mapeando marcas, lojas e iniciativas. Poa: Sustainable Fashion, 2017. Disponível em: https://www.facebook.com/nucleodemodasustentavel/. Acesso em: 25 jul. 2017.

PREFEITURA DE PORTO ALEGRE. Plano Municipal de Economia Criativa. Porto Alegre: Prefeitura de Porto Alegre, 2013. Disponível em: http://lproweb.procempa.com.br/pmpa/prefpoa/inovapoa/usu_doc/poa_criativa_vweb.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

QUEIROZ, L.L. Utopia da sustentabilidade e transgressões no design. Rio de Janeiro: 7Letras, 2014.

SACHS, I. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

SALCEDO, E. Moda ética para um futuro sustentável. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.

SCHULTE, N.K. Reflexões sobre moda ética: contribuições do biocentrismo e do veganismo. Florianópolis: Editora da Udesc, 2015.

TODESCHINI, B.; CORTIMIGLIA, M.N.; CALLEGARO-DE-MENEZES, D.; GHEZZI, A. Innovative and sustainable business models in the fashion industry: entrepreneurial drivers, opportunities, and challenges. Business Horizons, v. 60, n. 6, p. 759-770, 2017. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2017.07.003

VERGARA, S.C. Métodos de pesquisa em administração. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

Published

2023-05-11

How to Cite

NISHIMURA, Maicon Douglas Livramento; GONTIJO, Leila Amaral; TRISKA, Ricardo. Sprouting factors for sustainable fashion businesses. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 8, n. 22, p. 86–101, 2023. DOI: 10.22398/2525-2828.82286-101. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/413. Acesso em: 2 oct. 2025.

Issue

Section

Thematic Report: Fashion and creative economy