Fashion and the Crossroads: a Theoretical-methodological Essay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.8229-21

Keywords:

Fashion, Crossroads, Theory, Method

Abstract

The article proposes a theoretical and methodological essay to undertake the decolonial turn on fashion research. Coming from a multidisciplinary approach, the essay explores two concepts: a social back stitch in fashion and tear up in fashion to demonstrate the first steps that the practice of the cross method requires in the context of fashion research. The crossroads, as a concept, is used in its political and epistemological function, guiding the theoretical-methodological proposal to the transgression of western canons and colonies that still operate in fashion studies. The crossroads is associated with the metaphor of the drawing and the sewing machine bobbin, which broadens the thinking of fashion gears and, therefore, operates the decolonial turn.

Author Biographies

Carla Costa, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda em Artes Cênicas.

Carolina Casarin, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Artes Visuais.

Heloisa Santos, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Design.

João Dalla Rosa Júnior, Fundação Cesgranrio

Doutor em Design.

Michelle Medrado, Universidade Federal da Bahia

Doutoranda em Antropologia.

References

ALMANN, J. Fashioning Africa: power and the politics of dress. Bloomington: Indiana Press, 2004.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 6. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

CASARIN, C.; ROSA JÚNIOR, J.D.; SANTOS, H.; COSTA, C.A.; MEDRADO, M. A moda e a decolonialidade: encruzilhadas no sul global. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 1-12, 2022. https://doi.org/10.5965/25944630622022e0146

CRAIK, J. The face of fashion: cultural studies in fashion. Londres: Routledge, 2003.

DIAS, J.P.; CAMARGO, R. Nota da tradução. In: VERGÈS, F. Um feminismo decolonial. São Paulo: Ubu, 2020. p. 13-14.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

LUPTON, E.; PHILLIPS, J.C. Novos fundamentos do design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MALDONADO-TORRES, N. The decolonial turn. In: POBLETE, J. (org.). New approaches to Latin American studies: culture and power. Londres: Routledge, 2017. p. 111-127.

NIESSEN, S. Fashion, its sacrifice zone, and sustainability. Fashion Theory, v. 24, n. 6, p. 859-877, 2020. https://doi.org/10.1080/1362704X.2020.1800984

NIESSEN, S.; LESHKOWICH, A.M.; JONES, C. Re-orienting fashion: the globalization of Asian dress. Londres: Berg, 2003.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 105-127.

RABINE, L.W. The global circulation of African fashion. Nova York: Berg, 2002.

RUFINO, L. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

SAID, E.W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SANTOS, H.H.O. Uma análise teórico-política decolonial sobre o conceito de moda e seus usos. Modapalavra e-periódico, Florianópolis, v. 13, n. 28, p. 164-190, 2020. https://doi.org/10.5965/1982615x13272020164

SIMAS, L.A.; RUFINO, L. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

VÁZQUEZ, R. Vistas of modernity: decolonial aesthesis and the end of contemporary. Amsterdã: Mondrian Fund, 2020.

VERGÈS, F. Um feminismo decolonial. São Paulo: Ubu, 2020.

WEBER, M. Metodologia das ciências sociais. São Paulo: Cortez e Editora Unicamp, 1992. 2 v.

Published

2023-05-11

How to Cite

COSTA, Carla; CASARIN, Carolina; SANTOS, Heloisa; JÚNIOR, João Dalla Rosa; MEDRADO, Michelle. Fashion and the Crossroads: a Theoretical-methodological Essay. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 8, n. 22, p. 9–21, 2023. DOI: 10.22398/2525-2828.8229-21. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/433. Acesso em: 2 oct. 2025.

Issue

Section

Thematic Report: Fashion and creative economy