Livestreaming: an analysis of the motivations for subscribing to channels on the Twitch platform in Brazil

Authors

  • João Renato de Souza Coelho Benazzi Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. https://orcid.org/0000-0001-6442-1259
  • Luiz Felipe Milazzo Barbosa Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.823168-183

Keywords:

Twitch, Livestreaming, Identity, Sense of Community, Gamer culture

Abstract

We explored the phenomenon of subscription to channels on the Twitch platform in Brazil. The objective of this study was to conduct an exploratory analysis of a new form of digital entertainment that is present in contemporary times, livestreams. Using data gathered with a focus group, it proposes a classification of motivations for that consumption decision. Finally, the results obtained give rise to a reflection on how the consumption of such entertainment services are influenced by the identification of gamers with content creators and the sense of community that outcomes from such interaction, both of which are strongly associated with the growth of new media and its uses in contemporary times.

Author Biographies

João Renato de Souza Coelho Benazzi, Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Doutor em Comunicação e Cultura pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Luiz Felipe Milazzo Barbosa, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Graduado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

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Published

2023-08-31

How to Cite

BENAZZI, João Renato de Souza Coelho; BARBOSA, Luiz Felipe Milazzo. Livestreaming: an analysis of the motivations for subscribing to channels on the Twitch platform in Brazil. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 8, n. 23, p. 168–183, 2023. DOI: 10.22398/2525-2828.823168-183. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/465. Acesso em: 29 sep. 2025.