Performing arts in the context of Creative Economy in Belo Horizonte
DOI:
https://doi.org/10.22398/2525-2828.102894-111Keywords:
Training, Belo Horizonte, Creative Economy, Scene technologies, Performing artsAbstract
This article is the result of a study on the provision of training in performing arts, specifically in performing arts technologies, in the city of Belo Horizonte, a metropolis that has developed significantly as a hub for event tourism, both business and cultural. Through a bibliographic review, the presence of performing arts among the segments of Creative Economy, a recent area with great economic potential, was confirmed, as well as the importance of creative activities for local and regional development. However, some obstacles to their development in Brazil were identified, among them, the lack of skills and specialized professionals who can expand the economic, social, and cultural results of Brazilian regions. In this sense, and this time through exploratory research, were sought in Belo Horizonte, the existing possibilities for training professionals in performing arts Technologies, understood as planning, conception, design and detailing of configurations, environments, and structures within the scope of performing arts, including lighting, sound, scenography, and costume design projects for theatrical and similar shows. The research confirmed the lack of regular training offers, which suggests the opportunity for proposals in this sense to be made for the benefit of the performing arts, in particular, and creative economy in Belo Horizonte and Minas Gerais in general.
References
BELOTUR - EMPRESA MUNICIPAL DE TURISMO DE BELO HORIZONTE. Belo Horizonte: Cidade Criativa da Gastronomia. Belo Horizonte: Belotur, s.d. Disponível em: [http://portalbelohorizonte.com.br/creativecity/cidade-criativa](http://portalbelohorizonte.com.br/creativecity/cidade-criativa). Acesso em: 06 abr. 2023.
BELUSI, Soraya. A alta temporada do teatro mineiro. Belo Horizonte: Jornal O Tempo, 2010. Disponível em: [https://www.otempo.com.br/entretenimento/magazine/a-alta-temporada-do-teatro-mineiro-1.581191](https://www.google.com/search?q=https://www.otempo.com.br/entretenimento/magazine/a-alta-temporada-do-teatro-mineiro-1.581191). Acesso em: 22 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Cultura. Brasil Criativo: Política Nacional de Economia Criativa. Brasília: Ministério da Cultura, 2024. Disponível em: [https://www.gov.br/cultura/pt-br/assuntos/noticias/minc-lanca-diretrizes-da-politica-nacional-de-economia-criativa-nova-secretaria-tambem-e-anunciada/brasilcriativofolder2dobrasa40108.pdf](https://www.gov.br/cultura/pt-br/assuntos/noticias/minc-lanca-diretrizes-da-politica-nacional-de-economia-criativa-nova-secretaria-tambem-e-anunciada/brasilcriativofolder2dobrasa40108.pdf). Acesso em: 10 out. 2023.
BRASIL, Ministério da Cultura. Plano da Secretaria da Economia Criativa: políticas, diretrizes e ações 2011 a -2014. Brasília, DF: Ministério da Cultura, 2011. Disponível em: [https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Plano-da-Secretaria-da-Economia-Criativa.pdf](https://garimpodesolucoes.com.br/wp-content/uploads/2014/09/Plano-da-Secretaria-da-Economia-Criativa.pdf). Acesso em: 10 out. 2023.
CARVALHO, Selma (org.). Economia criativa em Minas Gerais: um estudo exploratório. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 2018. Disponível em: [http://www.bibliotecadigital.mg.gov.br/consulta/verDocumento.php?iCodigo=76909&codUsuario=0](https://www.google.com/search?q=http://www.bibliotecadigital.mg.gov.br/consulta/verDocumento.php%3FiCodigo%3D76909%26codUsuario%3D0). Acesso em: 10 out. 2023.
COSTA, Armando Dalla; SOUZA-SANTOS, Elson Rodrigo de. Economia criativa no Brasil: quadro atual, desafios e perspectivas. Economia & Tecnologia, Curitiba, ano 7, v. 27, p. 151-159, 2011.
DE MARCHI, Leonardo. Análise do Plano da Secretaria da Economia Criativa e as transformações na relação entre Estado e cultura no Brasil. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação – INTERCOM, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 193-215, jan./jun. 2014.
FIRJAN - FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Mapeamento da Indústria Criativa no Brasil. Rio de Janeiro: Firjan, 2022. Disponível em: [https://casafirjan.com.br/sites/default/files/2022-07/Mapeamento%20da%20Ind%C3%BAstria%20Criativa%20no%20Brasil%202022.pdf](https://casafirjan.com.br/sites/default/files/2022-07/Mapeamento%20da%20Ind%C3%BAstria%20Criativa%20no%20Brasil%202022.pdf). Acesso em: 10 out. 2023.
FLEMING, Tom. A Economia Criativa Brasileira: Análise da Situação e Avaliação do Programa de Empreendedorismo Social e Criativo Financiado pelo Newton Fund. Rio de Janeiro: Newton Found/British Council, 2018. Disponível em: [https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/brasil_economia_criativa_online2-fg.pdf](https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/brasil_economia_criativa_online2-fg.pdf). Acesso em: 10 out. 2023.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
LEITÃO, Cláudia Sousa. A criatividade e diversidade cultural brasileiras como recursos para um novo desenvolvimento. In: BRASIL. Ministério da Cultura. Plano da Secretaria da Economia Criativa: políticas, diretrizes e ações 2011 a 2014. Brasília: Ministério da Cultura, 2011. p. 11-15.
LEITÃO, Cláudia Sousa (org.). Criatividade e emancipação nas comunidades-rede: contribuições para uma economia criativa brasileira. São Paulo: Itaú Cultural; Editora WMF Martins Fontes, 2023. 400 p.
LEITÃO, Cláudia Sousa. Economia Criativa. São Paulo, 2013. Entrevista concedida a Daniel Douek, no Centro de Pesquisa e Formação do SESC São Paulo. Disponível em: [https://centrodepesquisaeformacao.sescsp.org.br/noticias/entrevista-com-claudia-leitao](https://centrodepesquisaeformacao.sescsp.org.br/noticias/entrevista-com-claudia-leitao). Acesso em: 8 out. 2022.
LEIVA, João. Cultura nas capitais: como 33 milhões de brasileiros consomem diversão e arte. Rio de Janeiro: 17Street Produção Editorial, 2018.
LUCIANI, Nadia Moroz. Iluminação cênica: uma experiência de ensino fundamentada nos princípios do design. 2014. 217 f. Dissertação (Mestrado em Teatro) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
OBSERVATÓRIO P7 CRIATIVO. Radar: economia criativa em Minas Gerais. Belo Horizonte: Companhia de Desenvolvimento de Minas Gerais/Fundação João Pinheiro, 2018. Disponível em: [https://fjp.mg.gov.br/wp-content/uploads/2020/07/24.8_Radar_arquivo_final.pdf](https://fjp.mg.gov.br/wp-content/uploads/2020/07/24.8_Radar_arquivo_final.pdf). Acesso em: 10 out. 2023.
OECD - ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Annual Report 2007. Paris: OECD Publishing, 2007. Disponível em: [https://www.oecd-ilibrary.org/economics/oecd-annual-report-2007_annrep-2007-en](https://www.oecd-ilibrary.org/economics/oecd-annual-report-2007_annrep-2007-en). Acesso em: 10 out. 2023.
ONU - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Relatório de economia criativa 2010: economia criativa: uma opção de desenvolvimento viável. Brasília: Secretaria de Economia Criativa/Minc; São Paulo: Itaú Cultural, 2012.
REIS, Ana Carla Fonseca; MARCO, Kátia (orgs.). Economia da cultura: ideias e vivências (recurso eletrônico). Rio de Janeiro: Publit, 2009. Disponível em: [https://oibc.oei.es/uploads/attachments/405/economia-da-cultura__Brasil.pdf](https://oibc.oei.es/uploads/attachments/405/economia-da-cultura__Brasil.pdf). Acesso em: 10 out. 2023.
REZENDE, Nádia Bueno. Tô na campanha: uma análise de uma proposta de popularização do teatro e da dança em Belo Horizonte (1998 – 2012). 2013. 82 f. Dissertação (Mestrado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.
SALLES, Renata de Leorne. Economia Criativa: uma estratégia de desenvolvimento urbano em Belo Horizonte. Cadernos Metrópole, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 721-738, 2022.
SINPARC-MG. Campanha de Popularização Teatro & Dança – 45 anos. Belo Horizonte: SINPARC-MG, 2019. Disponível em: [https://www.vaaoteatromg.com.br/files/6788ff4f2bcb0b0a2d06096d57436dcc.pdf](https://www.vaaoteatromg.com.br/files/6788ff4f2bcb0b0a2d06096d57436dcc.pdf). Acesso em: 06 abr. 2023.
SINPARC-MG. Relatório de campanha (mensagem pessoal). Mensagem recebida de diretoriasinparc@gmail.com em 27 jul. 2024.
UNESCO - UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION. Creative economy report, 2013, special edition: widening local development pathways. Paris: UNESCO; New York: UNDP, 2013. 10 p. Disponível em: [https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224698](https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224698). Acesso em: 10 out. 2023.
VIANNA, Lucas Ribas; MAGALHÃES, Maria Thereza Saez; DOLABELA, José Geraldo. Determinantes da avaliação de eventos turísticos e culturais em Belo Horizonte. Revista Brasileira dos Observatórios de Turismo – ReBOT, Natal, v. 3, n. 1, p. 179-187, 2024.
WOOD JR., Thomaz; BENDASSOLI, Pedro Fernando; KIRSCHBAUM, Charles; CUNHA, Miguel Pina (coord.). Compreendendo as indústrias criativas. In: WOOD JR., Thomaz et al. Indústrias criativas no Brasil: cinema, TV, teatro, música; artesanato; software. São Paulo: Atlas, 2009. p. 24-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyright for articles published in this journal belongs to the author, with first publication rights to the journal.
We emphasize that the responsibility for the articles is exclusive to the author(s) and does not necessarily reflect the opinion of the Editors or ESPM.