Myth of an urban narcissus: reflections on Hudinilson Jr. (1957–2013) and graphic memory in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22398/2525-2828.102931-54Keywords:
Hudinilson Jr., Reference notebooks, Xerography, Technical image, Brazilian graphic memoryAbstract
This article proposes a reflection on the works of artist Hudinilson Jr. (1957–2013) related to printed technical images. Our objective is to examine some of his works that engage with displacement, recording methods and image reproduction practices, highlighting the creative and conceptual process linked to the conception, idealization and production of generating matrices. Hudinilson Jr. built an extensive career with interests spanning the fields of research, archiving, and teaching. Guided by the concept of artmedia, by desire, and by the public and authorial nature provided by São Paulo art circuit, his research themes frequently highlighted the forms and visualities of the nude male body. In this context, the present study approaches, from a perspective grounded in the history and critique of art and design, works and processes related to woodcut, mail art and xerography, produced between the 1970s and 1980s. We analyze the technical and conceptual aspects of these procedures, emphasizing how they contribute to understanding and describing the artist’s trajectory. Finally, this research reaffirms the importance of unveiling new narratives about Brazilian artists and the potential of their approaches, highlighting their contributions to shaping design, contemporary art, and the country’s graphic memory.
References
BIBLIOTECA NACIONAL. Há 140 anos, aparecia o cartão postal. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, 2021. Disponível em: https://antigo.bn.gov.br/acontece/noticias/2020/04/ha-140-anos-aparecia-cartao-postal. Acesso em: 12 dez. 2021.
BRAGA, M. C.; FARIAS, P. Dez ensaios sobre memória gráfica. São Paulo: Blucher, 2018.
BRUSCKY, P. 1976. Arte Correio. In: FERREIRA, G. (Org.). Crítica de arte no Brasil: temáticas contemporâneas. Rio de Janeiro: Funarte, 2006. p. 163-167.
CADÔR, A. B. A xerografia e o livro de artista. Art & Sensorium, Curitiba, v. 11, p. 1-15, 2024. https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.9635
CARDOSO, R. O design brasileiro antes do design: aspectos da história gráfica, 1870-1960. São Paulo: Cosac Naif, 2005.
COSTELLA, A. F. Xilogravuras: manual prático. Campos de Jordão: Mantiqueira, 2003.
FOLHA DA TARDE ILUSTRADA, São Paulo, 5 maio 1981, p. 24. Arquivo: Centro de Documentação e Memória da Pinacoteca de São Paulo.
FONSECA, L. P. Memória gráfica brasileira. Chapon Cadernos de Design, Pelotas, v. 2, n. 1, p. 6-24, 2021.
GRUPO DE ESTUDOS ARTE & FOTOGRAFIA (GEARTFOTO). IV Seminário Arte, Cultura e Fotografia: Hudinilson Jr. YouTube, 2009. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=qwUnopailGE&ab_channel=geartfoto. Acesso em: 24 jan. 2024.
HUDINILSON JR. Xerografia: arte e uso. 1981. In: RESENDE, Ricardo (org.). Posição Amorosa: Hudinilson Jr. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2016. p. 198.
HUDINILSON JR. A arte-Xerox. 1986. In: RESENDE, R. (org.). Posição amorosa: Hudinilson Jr. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2016. p. 193-194.
MACHADO, A. Arte e mídia. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
MAIA, A. M. Hudinilson Jr.: Explícito. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2020.
O ESTADO DE SÃO PAULO. Jornal da tarde (Divirta-se), São Paulo, 27 maio 1981, p. 19.
PINACOTECA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Pinacoteca de São Paulo: 110 anos. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2015.
RESENDE, R. Posição Amorosa: Hudinilson Jr. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2016.
RIZOLLI, M. Uma poética da Arte: Xerox. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1993.
SAMAIN, E. Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012.
URBANO JR., H. (1985). Hudinilson Jr. In: PECCININI, Daisy Valle Machado (Coord.). Arte novos meios/multimeios: Brasil 70/80. São Paulo: Fundação Armando Alvares Penteado, 2010. (Catálogo.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas Alves de Oliveira, Ronaldo de Oliveira Corrêa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyright for articles published in this journal belongs to the author, with first publication rights to the journal.
We emphasize that the responsibility for the articles is exclusive to the author(s) and does not necessarily reflect the opinion of the Editors or ESPM.