Contributions to graphic memory and Brazilian culture: the case of the Cover of Ritmo magazine Issue 1 (1935) in the context of Anthropophagy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.1029102-123

Keywords:

Ritmo magazine, History of Brazilian graphic design, Brazilian graphic memory, Anthropophagy, Brazilian cultural identity

Abstract

This article presents a graphic analysis of the cover of Ritmo magazine, issue number 1, published in 1935. To the best of current knowledge, this was the only issue ever circulated — and it bears a strong modernist character. However, we are concerned with demonstrating in this study how this specific cover reflects the graphic conveyance of elements praised by the cultural identity project of Anthropophagy, which was taking place at the time, as well as contributing to the study of graphic memory and design as part of national culture, rather than merely its graphic representative.

Author Biographies

Leonardo Coelho Siqueira, Universidade de São Paulo, Faculty of Architecture, Urbanism, and Design – São Paulo (SP), Brazil

PhD student in Design from Universidade de São Paulo. Professor of Instituto Federal de São Paulo. He is a member of the Research Group in Design History, Theory and Languages and of the Laboratory of Research in Visual Design.

Marcos da Costa Braga, Universidade de São Paulo

PhD in Social History from Universidade Federal Fluminense. He is an accredited professor of the Graduate Program in Design of the Faculty of Architecture, Urbanism, and Design of Universidade de São Paulo and a member of the Research Group in Design History, Theory and Languages of the Laboratory of Research in Visual Design.

References

ANDRADE, O. Obras completas de Oswald de Andrade: do pau-brasil à antropofagia e às utopias. 2. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

BAINES, P.; HASLAM, A. Type & typography. Londres: Laurence King, 2005.

BARROS, J. Sobre a feitura da micro-história. OPSIS, v. 7, n. 9, p. 167-185, jul.-dez. 2007. https://doi.org/10.5216/o.v7i9.9336

BRAGA, M. C.; FERREIRA, E. A abordagem da micro-história e a pesquisa em história do design no Brasil. Estudos em Design, v. 31, n. 2, p. 128-140, 2023. https://doi.org/10.35522/eed.v31i2.1714

BRESCIANI, S. Forjar a identidade brasileira nos anos 1920-1940. In: HARDMAN, F. F. (Org.). Morte e progresso: cultura brasileira como apagamento de rastros. São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1998. p. 27-61.

CANDIDO, W.; SILVESTRE, N. O discurso da antropofagia como estratégia de construção da identidade cultural brasileira. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 38, n. 3, p. 243-251, 2016. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v38i3.31204

CARDOSO, R. O design brasileiro antes do design. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

CRUZ, H. São Paulo em Revista: Catálogo de publicações da imprensa cultural e de variedade paulista. 1870-1930. São Paulo: Arquivo do Estado de São Paulo, 1997.

FABRIS, A. Modernidade e modernismo no Brasil. Campinas: Mercado das Letras, 1994.

FARIAS, P.; BRAGA, M. C. Dez ensaios sobre memória gráfica. São Paulo: Blucher, 2018.

FONSECA, L. P. Memória gráfica brasileira. Chapon Cadernos de Design, Pelotas, v. 2, n. 1, p. 6-24, 2021. Disponível em: periodicos.ufpel.edu.br/index.php/CDD/article/view/21260. Acesso em: 19 fev. 2025.

GOLDSMITH, E. Comprehensibility of illustration: an analytical model. Information Design Journal, v. 1, n. 3, p. 204-213, 1980. https://doi.org/10.1075/idj.1.3.08gol?locatt=mode:legacy

HOMEM DE MELO, C.; RAMOS, E. Linha do tempo do design gráfico no Brasil. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

MEGGS, P.; PURVIS, A. História do design gráfico. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

MOREIRA, L. A.; FONSECA, L. P.; GONÇALVES, M. G. D. Do quantitativo ao qualitativo: análise de imagens da revista Chanaan. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE DESIGN DA INFORMAÇÃO, 9., 2019. Anais [...]. 2019. p. 2178-2190.

MORRIS, C. Fundamentos da teoria dos signos. Rio de Janeiro: Eldorado, 1976.

NUNES, B. Prefácio. In: ANDRADE, O. Obras completas de Oswald de Andrade: do pau-brasil à antropofagia e às utopias. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

PIGNATARI, D. Desenho industrial: aspectos sociais, históricos, culturais e econômicos. São Paulo: Centro e Federação das Indústrias do Estado de São Paulo, 1964.

REVISTA DE ANTROPOFAGIA. 1928-1929.

SILVA, F.; FARIAS, P. Um panorama das classificações tipográficas. Estudos em Design, v. 11, n. 2, p. 67-81, 2005.

SIQUEIRA, L. Design gráfico brasileiro e a antropofagia: um estudo histórico-analítico das capas de revistas de ideias e de cultura paulistas (1928-1939). Dissertação (Mestrado em Design) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo e de Design, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. https://doi.org/10.11606/D.16.2023.tde-12012024-120815

VILLAS-BOAS, A. Sobre análise gráfica, ou algumas estratégias didáticas para a difusão de um design crítico. Arcos Design, Rio de Janeiro, n. 5, p. 2-17, dez. 2009.

VELLOSO, M. O modernismo e a questão nacional. In: FERREIRA, J.; DELGADO, L. (Org.). O Brasil Republicano: O tempo do liberalismo oligárquico. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018. v. 1. p. 363-400.

ZANINI, W. (Org.). História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walter Moreira Salles, 1983. 2 v.

Published

2025-08-28

How to Cite

SIQUEIRA, Leonardo Coelho; BRAGA, Marcos da Costa. Contributions to graphic memory and Brazilian culture: the case of the Cover of Ritmo magazine Issue 1 (1935) in the context of Anthropophagy. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 10, n. 29, p. 102–123, 2025. DOI: 10.22398/2525-2828.1029102-123. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/2028. Acesso em: 25 sep. 2025.