Cultural exchange in creative economy: weak and strong ties in agroecological fair

Authors

  • Elias Ricardo de Oliveira Universidade Federal de Pernambuco, Postgraduate Program in Administration – Pernambuco (PE), Brazil
  • Fernando Gomes de Paiva Júnior Universidade Federal de Pernambuco, Postgraduate Program in Administration – Pernambuco (PE), Brazil
  • Henrique César Muzzio de Paiva Barroso Universidade Federal de Pernambuco, Postgraduate Program in Administration – Pernambuco (PE), Brazil

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.824124-143

Keywords:

Creative economy, Strong ties, Weak ties, Cultural exchange, Agroecological fair

Abstract

This study presents the results of the analysis on the relationships between strong ties and weak ties in the creative economy, focusing on experience. The objective is to describe the existing influences between these types of ties and their possible simultaneous relationships in the context of the local creative economy. The chosen case study is the “urban-rural exchange” between producers and consumers of an agroecological fair in Várzea - a peripheral neighborhood located in the city of Recife/Pernambuco/Brazil. The methodology used is exploratory and descriptive in nature, based on qualitative analysis. Documentaries produced by the Agroecological Space of Várzea (EAV), images available on the Instagram profile, and descriptive texts that highlight the narratives of the study participants were used. The results indicate that the “urban-rural exchange” establishes strong and solid ties, while also strengthening weak ties, boosting the local creative economy of the agroecological fair.

Author Biographies

Elias Ricardo de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco, Postgraduate Program in Administration – Pernambuco (PE), Brazil

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco; Mestre pela Universidade Federal Rural de Pernambuco no Curso de Pós-Graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância. Pós-graduação em MBA em Marketing e Publicidade; Graduação em Gestão de Marketing pela UNOPAR. Avaliador do BASIS/INEP - Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior do Ministério da Educação – MEC.

Fernando Gomes de Paiva Júnior, Universidade Federal de Pernambuco, Postgraduate Program in Administration – Pernambuco (PE), Brazil

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004), Mestre em Administração de Empresas pela Universidade de Deusto, País Basco, Espanha (1990) e graduado em Administração - Universidade Federal de Pernambuco (1985). Professor Titular da Universidade Federal de Pernambuco. Coordenador do Programa de Pós-graduação em Gestão Pública para o Desenvolvimento do Nordeste (MGP). Professor efetivo do Programa de Pós-graduação em Administração (Propad).

Henrique César Muzzio de Paiva Barroso, Universidade Federal de Pernambuco, Postgraduate Program in Administration – Pernambuco (PE), Brazil

Doutor em Administração pela EAESP-FGV (Conceito 7 - CAPES). Professor Associado 2 da UFPE - Departamento de Ciências Administrativas (DCA) e Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD). Coordenador do Laboratório de Criatividade e Inovação (LCI-UFPE). Líder do Grupo de Pesquisa Lócus de Investigação em Economia Criativa. Líder de projetos de pesquisas financiados pelo CNPq e FACEPE (Pernambuco). Coordenador da Divisão EPQ da ANPAD (2020-2023). Membro do Comitê Científico da Divisão EPQ da ANPAD (2018-2020). Coordenador Local (UFPE) da cátedra UNESCO em políticas públicas voltadas para a economia criativa.

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Published

2023-12-22

How to Cite

OLIVEIRA, Elias Ricardo de; JÚNIOR, Fernando Gomes de Paiva; BARROSO, Henrique César Muzzio de Paiva. Cultural exchange in creative economy: weak and strong ties in agroecological fair. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 8, n. 24, p. 124–143, 2023. DOI: 10.22398/2525-2828.824124-143. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/475. Acesso em: 29 sep. 2025.