Design thinking as an inspiration to interpret the imaginary of the aesthetic identity of fashion in Rio Grande do Sul

Authors

  • Milena Cherutti Universidade Feevale – Novo Hamburgo (RS), Brasil
  • Cristiano Max Pereira Pinheiro Universidade Feevale – Novo Hamburgo (RS), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.92627-44

Keywords:

Design thinking, Co-creation workshop, Gaucha’s identity esthetics, style elements

Abstract

Creating consists of an act that enables the ability to understand, in addition to the ability to relate, characterize, compose and signify. In this way, this research proposes to carry out a study about the imaginary of the urban and contemporary gaucho aesthetic identity, from the perspective of the creative industry, based on the proposal of a co-creation workshop, based on design thinking processes. Understanding the aesthetic identity of Gaucho fashion and its interpretation within the social context are central elements of this study, with the general objective of collecting local information and data about the aesthetic identity of Gaucho fashion, using them as policies for the development of style elements for a signature fashion collection. As a methodology, it uses a bibliographical research and also a field research, conducted in a qualitative and descriptive way. Therefore, from the concepts addressed, it became possible to validate the theoretical approach of the concepts conceived during the co-creation workshop as inspiration for the development of the color chart, models, cuts and aesthetics, choice of materials (trimmings and fabrics) seeking the identification of the target audience as well.

Author Biographies

Milena Cherutti, Universidade Feevale – Novo Hamburgo (RS), Brasil

Doutoranda em Processos e Manifestações Culturais, mestre em Indústria Criativa e graduada em Moda pela Universidade Feevale e pós-graduada lato sensu em Docência na Educação Profissional e Educação Técnica pela Universidade Anhanguera.

Cristiano Max Pereira Pinheiro, Universidade Feevale – Novo Hamburgo (RS), Brasil

PhD in Social Communication, Master in Social Communication, and Bachelor’s degree in Advertising and Publicity by Pontifícia Universidade Católica of Rio Grande do Sul.

References

AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Design thinking. Porto Alegre: Bookman, 2011.

BROWN, Tim. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

CHERUTTI, Milena. A estética do frio. In: HOFFMAN, Ana Cleia Christovam; WOLTZ, Ana Maria Argenton; MAGNUS, Emanuele Biolo;

GIONGO, Marina Anderle; LODI, Renata (org.). Projeta-me corrida espacial. 27. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2018. v. 27. p. 193-198.

DEMARCHI, Ana Paula Perfetto. Gestão estratégica de design com a abordagem de design thinking: proposta de um sistema de produção do conhecimento. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. Portugal: Edições 70 LDA, 1964.

DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 1998.

FELIPPI, Ângela Cristina Trevisan. Jornalismo e identidade cultural: construção da identidade gaúcha em Zero Hora. Porto Alegre: PUCRS, 2006.

FREITAS, Letícia Fonseca Richthofen de; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. A figura do gaúcho e a identidade cultural latino-americana. Educação, Porto Alegre, ano 27, n. 2 (53), p. 263-281, maio/ago. 2004.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Creative economy report: widening local development pathways. United Nations/UNDP/Unesco, 2013. Available at: http://www.unesco.org/culture/pdf/creative-economy-report-2013.pdf. Access on: Apr. 12, 2023. OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2024-09-16

How to Cite

CHERUTTI, Milena; PINHEIRO, Cristiano Max Pereira. Design thinking as an inspiration to interpret the imaginary of the aesthetic identity of fashion in Rio Grande do Sul. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 9, n. 26, p. 27–44, 2024. DOI: 10.22398/2525-2828.92627-44. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/496. Acesso em: 10 oct. 2025.

Issue

Section

Dossier Design as a Social Production