Sewing hope: projects with sewing and craftsmanship in Rio de Janeiro as a viable path to produce fashion items

Authors

  • Barbara de Oliveira e Cruz Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0003-3216-2111
  • Rita Maria Couto Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Roberta Portas Gonçalves Rodrigues Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.092787-103

Keywords:

Fashion, Sewing, Craft, Pipa Social, Rede Asta

Abstract

The article analyzed the representation of women in Tim Burton’s film *Alice in Wonderland* (2010) through the scene where the protagonist, Alice, receives a marriage proposal. The aim was to understand how the social marker of gender operates in this narrative from the producer’s perspective and what the underlying message of the plot is for contemporary times. To achieve this, Textual Analysis and Image Analysis were applied as methodologies, both studied within Film Analysis. The analysis focused on the positioning of the character Alice in the scene observed. In this work, it was possible to observe that the social marker of gender appears in the way women are depicted as subordinate and tasked with becoming homemakers, prioritizing the needs of others over their own interests — something that the protagonist, Alice, disrupts throughout her journey.

Author Biographies

Barbara de Oliveira e Cruz, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora em Design pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Rita Maria Couto, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Roberta Portas Gonçalves Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora em Design pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

References

ANASTASSAKIS, Zoy. Design e antropologia: desafios em busca de um diálogo promissor. In: 10º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, São Luís, 2012.

ANASTASSAKIS, Zoy. Relações entre design e antropologia no Brasil: discussões a partir de uma trajetória profissional. Actas de Diseño, n. 9 - V Encuentro Latinoamericano de Diseño, 2010.

BERLIM, Lilyan G. Contribuições para a construção do conceito Slow Fashion: um novo olhar sobre a possibilidade da leveza sustentável. dObra[s] - revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, n. 32, p. 130-151, 2021. [https://doi.org/10.26563/dobras.i32.1370](https://doi.org/10.26563/dobras.i32.1370)

CIPPOLA, Carla; BARTHOLO, Roberto. Empathy or inclusion: A dialogical approach to socially responsible design. International Journal of Design, v. 8, n. 2, p. 87-100, 2014.

CONTINO, Joana Martins. Design, ideologia e relações de trabalho: uma investigação sobre a indústria da moda no capitalismo tardio. 2019. Tese (Doutorado em Design) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Curso de Pós-graduação em Design, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: [https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/48339/48339.PDF](https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/48339/48339.PDF). Acesso em: 30 set. 2023.

GIDDENS, Anthony. The consequences of modernity. Cambridge: Polity Press, 1990.

INGOLD, Tim. Anthropology and/as education. London: Routledge, 2018.

INGOLD, Tim. O Dédalo e o labirinto: caminhar, imaginar e educar a atenção. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 21, n. 44, p. 21-36, jul./dez. 2015. [https://doi.org/10.1590/S0104-71832015000200002](https://www.google.com/search?q=https://doi.org/10.1590/S0104-71832015000200002)

INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, v. 18, n. 37, p. 25-44, 2012. [https://doi.org/10.1590/S0104-71832012000100002](https://doi.org/10.1590/S0104-71832012000100002)

IZIDIO, Luiz Lagares; LANA, Sebastiana L. B.; MORAES, Dijon de. O ambiente de crise como causa política para o design. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, Buenos Aires, v. 99, p. 1, 2019.

JAMESON, Frederic. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. 2. ed. São Paulo: Ática, 1997.

MEDTSCH, Alice de Oliveira; OLIVEIRA, Francisca Angélica de. O design e a educação empreendedora: um estudo de caso sobre a valorização do saber artesanal. Fórum Fashion Revolution, 2. ed., p. 60-63, 2019.

MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

OLIVEIRA, Angélica Francisca de. Entrevista concedida . Rio de Janeiro, 5 nov. 2019.

ONG PIPA SOCIAL. Rosa Maria artesã da Pipa Social. Rio de Janeiro, 25 nov. 2020. Instagram: @pipasocial. Disponível em: [https://www.instagram.com/tv/CIB0EEppsKC/?igshid=yo2meuf3geba](https://www.instagram.com/tv/CIB0EEppsKC/?igshid=yo2meuf3geba). Acesso em: 15 mar. 2021.

PAPANEK, Victor. Diseñar para el mundo real: ecología humana y cambio social. 1 ed. Barcelona: Pollen Edicions, 2014.

REDE ASTA. Nem todo herói usa capa – mas todos usam mácara! 28 out. 2020. Instagram: @rede_asta. Disponível em: [https://www.instagram.com/p/CG51xbTJzZ0/?igshid=19av5pkit2ejc](https://www.instagram.com/p/CG51xbTJzZ0/?igshid=19av5pkit2ejc). Acesso em: 15 mar. 2021.

ROCHA, Helena. Entrevista concedida . Rio de Janeiro, 13 ago. 2019.

Published

2024-12-20

How to Cite

CRUZ, Barbara de Oliveira e; COUTO, Rita Maria; RODRIGUES, Roberta Portas Gonçalves. Sewing hope: projects with sewing and craftsmanship in Rio de Janeiro as a viable path to produce fashion items. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 9, n. 27, p. 87–103, 2024. DOI: 10.22398/2525-2828.092787-103. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/532. Acesso em: 29 sep. 2025.

Issue

Section

Dossier: Social Markers of Difference, Social Movements, and Creative Economy