Narratives of modernity: editorial design and visual culture in Senhor magazine (1959–1964)
DOI:
https://doi.org/10.22398/2525-2828.102977-101Keywords:
Graphic Memory, Editorial design, Gender, Cultural identity, Illustrated magazinesAbstract
This article investigates Senhor magazine (1959–1964) as an artifact of graphic memory and its role as a cultural mediator in a Brazil marked by the tensions between modernities and patriarchy. Although recognized for its graphic and editorial sophistication, the magazine still requires analysis that places it within the field of design as a social phenomenon, especially in relation to gender representations and the visual and editorial choices that reflect the sociopolitical context of the time. Using a systemic approach, it primarily analyzes the covers of the first sixteen issues of the magazine, published between March 1959 and June 1960, as well as other graphic design elements, through a semiotic analysis articulated with specialized literature and contextual references of the period. The results point to the magazine’s role in consolidating an elitist and masculine imagery of Brazilian modernity, combining local and international influences. The research contributes to the studies on editorial design and visual culture by highlighting the magazine as an expression of the sociocultural dynamics and power structures in 20th-century Brazil. Furthermore, it emphasizes the role of illustrated magazines as mediators of cultural values and agents in the construction of graphic memory.
References
A REVISTA NO BRASIL. São Paulo: Abril, 2000.
ASSMANN, Jan. Cultura e memória. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
BASSO, Eliane Fátima Corti. Revista Senhor: modernidade e cultura na imprensa brasileira. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2005.
BUSTAMANTE, Cibele. As cores na revista Senhor. Dissertação (Mestrado em Design) – Escola Superior de Desenho Industrial, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: https://www.esdi.uerj.br/projetos/2535/as-cores-na-revista-senhor. Acesso em: 28 jan. 2025.
CARDOSO, Rafael. Modernidade em preto e branco: arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
FARIAS, Priscila Lena; BRAGA, Marcos da Costa. Dez ensaios sobre memória gráfica. São Paulo: Blucher, 2018.
INSTITUTO CULTURAL CASA MUSEU CARLOS SCLIAR. Portal. Instituto Cultural Casa Museu Carlos Scliar. Disponível em: https://carlosscliar.com.br/sobre/. Acesso em: 21 fev. 2025.
MARTINS, Ana Luiza. Revistas em revista: imprensa e práticas culturais em tempos de República, São Paulo (1890-1922). São Paulo: Edusp, 1995.
MARTINS, Ana Luiza. Fontes para o patrimônio cultural: uma construção permanente. In: PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tânia Regina de (Ors.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009. p. 280-308.
MCCRACKEN, Grant. Cultura e consumo: uma explicação teórica da estrutura e do movimento do significado cultural dos bens de consumo. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 47, n. 1, p. 99-115, mar. 2007. https://doi.org/10.1590/S0034-75902007000100014
MELO, Chico Homem de. O design gráfico brasileiro: anos 60. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
MILLER, Daniel. Cultura material e consumo de massa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
NIEMEYER, Lucy Carlinda da Rocha de. O design gráfico da revista Senhor: uma utopia em circulação. 323f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
RAWSTHORN, Alice. design como atitude. São Paulo: Ubu, 2024.
TUNSTALL, Elizabeth. Decolonizing design: a cultural justice guidebook. Londres: MIT Press, 2023.
VOKS, Douglas Josiel; SILVA, Vivian da Veiga. A manutenção do patriarcado através da imagem de um novo homem na revista Claudia (Década de 1990). Fronteiras, v. 24, n. 44, p. 224-239, 8 jul. 2022. https://doi.org/10.30612/frh.v24i44.16522
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabriela De Laurentis, Plínio Balbino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyright for articles published in this journal belongs to the author, with first publication rights to the journal.
We emphasize that the responsibility for the articles is exclusive to the author(s) and does not necessarily reflect the opinion of the Editors or ESPM.