Handmade lambe-lambe posters in the graphic memory of Rio de Janeiro: a case study on the production of Fernando Baranda

Authors

  • Pedro Sánchez Universidade Federal do Rio de Janeiro, Graduate Program in Design, School of Fine Arts – Rio de Janeiro (RJ), Brazil https://orcid.org/0009-0003-2757-8224
  • Alberto Pereira Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Graduate Program in Communication – Rio de Janeiro (RJ), Brazi https://orcid.org/0009-0002-8966-4884

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.102955-76

Keywords:

Wheatpaste posters, Print culture, Urban intervention, Silkscreen

Abstract

This article presents a case study on the graphic production of Fernando Baranda, a letterer, posterist and silk screen printer who, since the 1990s, has worked in the city of Rio de Janeiro producing and publishing lambe-lambe (paste-up) posters. The present work is located at the intersection between graphic memory and printing culture, understood, respectively, as a growing field of study and a set of practices and knowledge. The research is based on a collection of hundreds of images of posters, between 2008 and 2012, as well as interviews with the agent studied, carried out independently, in June 2010 and October 2024. In this sense, the article seeks to highlight the aesthetic values of the objects analyzed, the procedural characteristics, graphic solutions and the formal-informal adaptations in the face of sociopolitical and economic impacts and raise a discussion about the use(s) of the street as a visual apparatus.

Author Biographies

Pedro Sánchez, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Graduate Program in Design, School of Fine Arts – Rio de Janeiro (RJ), Brazil

PhD in Design from the Graduate Program in Design at Pontifícia Universidade Católica of Rio de Janeiro.

Alberto Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Graduate Program in Communication – Rio de Janeiro (RJ), Brazi

Master’s candidate in Social Communication at the Graduate Program in Communication at Pontifícia Universidade Católica of Rio de Janeiro.

References

CARDOSO, Pedro Sánchez. A Lithos Edições de Arte e as transições de uso das técnicas de reprodução de imagens. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em História Social da Cultura, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

CARDOSO, Pedro Sánchez. Gráfica de rua: estratégias e táticas na cultura visual de rua do Rio de Janeiro. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Design, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

BANKSY EXPLAINED. Barely Legal. Los Angeles, October 2006. Banksy Explained, 2006. Disponível em: https://banksyexplained.com/barely-legal-los-angeles-2006/. Acesso em: 2 jan. 2025.

BARANDA, Fernando. Fernando Baranda: entrevista [12 jun. 2010]. Entrevistador: Pedro Sánchez. Rio de Janeiro: Engenho de Dentro, 2010.

BARANDA, Fernando. Fernando Baranda: entrevista [30 out. 2024]. Entrevistador: Alberto Pereira. Rio de Janeiro: Engenho de Dentro, 2024.

BANKSY EXPLAINED. Barely Legal. Los Angeles, October 2006. Banksy Explained, 2006. Disponível em: https://banksyexplained.com/barely-legal-los-angeles-2006/. Acesso em: 2 jan. 2025.

BOURDIEU, Pierre. O mercado de bens simbólicos. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2009. p. 99-181.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2003.

EICHEMBERG, Fritz. The art of the print. Nova York: Abrams, 1976.

FERREIRA, Orlando da Costa. Imagem e letra: introdução à bibliologia brasileira: a imagem gravada. 2. ed. São Paulo: Editora da Cidade de São Paulo, 1994.

FONSECA, Leticia Pedruzzi. Introdução: memória gráfica brasileira. Chapon Cadernos de Design / Centro de Artes / UFPEL, v. 2, n. 1, p. 6-24, 2021.

HERSCHMANN, Micael. Crescimento dos festivais de música independente no Brasil. In: SÁ, Simone P. (Org.). Novos rumos da cultura da música. Porto Alegre: Sulinas, 2010. p. 267-304.

HOLLIS, Richard. Design gráfico: uma história concisa. Tradução de Carlos Daudt. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

MOLES, Abraham Antoine. O cartaz. Tradução de Miriam Garcia Mendes. São Paulo: Perspectiva, 2004.

LESCHKO, Nadia Miranda; DAMAZIO, Vera Maria Marsicano; LIMA, Edna Lúcia Oliveira da Cunha; ANDRADE, Joaquim Marçal Ferreira de. Memória gráfica brasileira: notícias de um campo em construção. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 11., 2014. Anais [...]. São Paulo: Blucher, 2014. v. 1, n. 4. p. 791-802.

MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. Londres: Routledge, 2000.

NAVARRO, Luiz. Pele de propaganda: lambes e stickers em Belo Horizonte [2000-2010]. Belo Horizonte: edição do autor, 2016.

RIO DE JANEIRO. Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro. Choque de Ordem. Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: https://www.rio.rj.gov.br/web/guest/exibeconteudo?article-id=87137. Acesso em: 2 jan. 2025.

ROSA, Silvia. 30e, de Pepeu Correa, disputa a liderança na indústria de shows. Valor, 2024. Disponível em: https://pipelinevalor.globo.com/negocios/noticia/30e-de-pepeu-correa-disputa-a-lideranca-na-industria-de-shows.ghtml. Acesso em: 2 jan. 2025.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo. razão e emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

SENNETT, Richard. O artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009.

TILL, Joy; SEGRE, Roberto. Paisagem gráfica da cidade: flanando por Ipanema e Leblon. 2011. Disponível em: https://intervencoestemporarias.com.br/wp-content/uploads/2016/11/CIDI84774final.pdf. Acesso em: 2 jan. 2025.

Published

2025-08-28

How to Cite

SÁNCHEZ, Pedro; PEREIRA, Alberto. Handmade lambe-lambe posters in the graphic memory of Rio de Janeiro: a case study on the production of Fernando Baranda. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 10, n. 29, p. 55–76, 2025. DOI: 10.22398/2525-2828.102955-76. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/2026. Acesso em: 25 sep. 2025.