Imaginários sociais sobre as favelas cariocas: o turismo-cultural do museu de favela e seus modos de ativação digital
DOI:
https://doi.org/10.22398/2525-2828.1161-74Abstract
Esse artigo objetiva refletir sobre as representações sociais das favelas cariocas em registros midiáticos ao longo os últimos anos, o crescente movimento do Favela-tour e seus paradoxos, bem como as suas implicações conceituais. Em seguida reflete sobre as experiências do turismo cultural do Museu de Favela, com destaque para o processo de criação do hotsite Museu de Favela Tour como dispositivo que faz circular o capital cultural comunitário. Todas essas noções associam-se aos pressupostos teóricos da cultura material, como um campo da antropologia que estuda as correlações entre objetos e inventários socioculturais e avança para o estudo da sub-linha da pesquisa da antropologia digital, onde as relações entre sujeitos sociais e tecnologias são imaginadas como reelaborações da sociabilidade que precedem a essa tradição e se predispõem a revelar as contradições sociais já dispostas na cultura.
Social narratives about slum in Rio:the cultural-tourism in favela museum and digital activism
Abstract
This article aims to analyse favelas in Rio and also the media records about this issue, arguing that the Favela-tour concept can be seen as paradoxal process. Then will be debated Favela Museum’s cultural tourism heritage, highlighting the process of creating the Favela Museum Tour’s hotsite as a way of spread the favela’s legacy. All these notions are associated with the theoretical frame of material culture as a field of anthropology and links between socio-cultural objects and inventories. This research is called digital anthropology where the relationship between social and technology subject are imagined as re-workings of sociability that precedes this tradition, where the digital technologies are predisposed to share the social-cultural contradictions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright for articles published in this journal belongs to the author, with first publication rights to the journal.
We emphasize that the responsibility for the articles is exclusive to the author(s) and does not necessarily reflect the opinion of the Editors or ESPM.