Fashion and creative economy — possible dialogues: consumption, sustainability, and female entrepreneurship in the Girlboss series

Authors

  • Glauber Soares Junior Universidade Feevale
  • Claudia Schemes Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.22398/2525-2828.82268-85

Keywords:

Fashion, Creative economy, Consumption, Sustainability, Girlboss

Abstract

In recent decades, the theme of creative economy has been the setting for fruitful discussions, especially regarding fashion and its relationship with consumption. From this perspective, this article was developed with the objective of analyzing a cultural object, in this specific case, the TV series Girlboss, relating it to the field of creative economy, fashion, and consumption. Regarding methodology, this is an exploratory-descriptive research with a qualitative approach. As far as the technical procedures are concerned, this is a filmic analysis fostered by theoretical concepts. As main results, it is highlighted that the series focuses on the development of a creative venture in the business of fashion thrift stores, in which, among other issues, discussions are held involving female entrepreneurship, the importance of having collaborative networks, and notions of sustainability in this type of business, which is based on the cultural and creative capital of the central character.

Author Biographies

Glauber Soares Junior, Universidade Feevale

 doutorando em Processos e Manifestações Culturais.

Claudia Schemes, Universidade Feevale

doutora em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos.

References

ALMEIDA, E.L. de; DIAS, P.K.; SANTOS, E.C. dos. Desafios de empreendedoras na economia criativa periférica. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, Niterói, v. 15, n. 1, p. 122-146, 2021. https://doi.org/10.12712/rpca.v15i1.47233

ALPERSTEDT, G.D.; FERREIRA, J.B.; SERAFIM, M.C. Empreendedorismo feminino: dificuldades relatadas em histórias de vida. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, v. 16, n. 40, p. 221-234, dez. 2014. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2014v16n40p221

ASTUTU, B. Conheça Sophia Amoruso, que roubava e catava lixo até formar um império. Época, 2015. Disponível em: https://epoca.oglobo.globo.com/colunas-e-blogs/bruno-astuto/noticia/2015/06/conheca-sophia-amoruso-que-roubava-e-catava-lixo-ate-formar-um-imperio.html. Acesso em: 22 nov. 2022.

BADINTER, E. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

BAGGIO, A.F.; BAGGIO, D.K. Empreendedorismo: conceitos e definições. Revista de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia, [S. L], v. 1, n. 1, p. 25-38, 2014. Disponível em: https://portalidea.com.br/cursos/bsico-em-empreendedorismo-apostila02.pdf. Acesso em: 2 ago. 2022.

BECK, U. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. 2. ed. São Paulo: 34, 2011.

BELLA MAIS. Moda Sustentável: procura por brechós faz aumentar a economia circular. Correio do Povo, 2020. Disponível em: https://bellamais.correiodopovo.com.br/modabeleza/moda/moda-sustent%C3%A1vel-procura-por-brech%C3%B3s-faz-aumentar-a-economia-circular-1.634264. Acesso em: 20 nov. 2022.

BERLIM, L.G. Contribuições para a construção do conceito slow fashion: um novo olhar sobre a possibilidade da leveza sustentável. dObra[s], n. 32, p. 130-151, 2021. https://doi.org/10.26563/dobras.i32.1370

BLACK, S.; MILLER, C.F.; LESLIE, D. Gender, precarity and hybrid forms of work identity in the virtual domestic arts and crafts industry in Canada and the US. Gender, Place & Culture, v. 26, n. 2, p. 272-292, fev. 2019. https://doi.org/10.1080/0966369x.2018.1552924

CARMO, L.J.O.; ASSIS, L.B.; GOMES JÚNIOR, A.B.; TEIXEIRA, M.B.M. O empreendedorismo como uma ideologia neoliberal. Cadernos Ebape.Br, v. 19, n. 1, p. 18-31, mar. 2021. https://doi.org/10.1590/1679-395120200043

CONTINO, J.M. O fast fashion e as transformações na indústria da moda. In: CONGRESSO CIENTÍFICO TÊXTIL E MODA, 3., 2015, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2015. Disponível em: https://proceedings.science/contexmod/contexmod-2015/trabalhos/o-fast-fashion-e-as-transformacoes-na-industria-da-moda?lang=pt-br. Acesso em: 18 jul. 2022.

CONTINO, J.M.; CIPINIUK, A. Ideologia, divisão capitalista do trabalho e papel social do designer: um estudo sobre a produção de materialidade no design de moda. Modapalavra e-periódico, Florianópolis, v. 10, n. 19, p. 40-53, 2017. https://doi.org/10.5965/1982615x10192017040

COSTA, A.D.; SOUZA-SANTOS, E.R. de. Economia criativa: novas oportunidades baseadas no capital intelectual. Economia & Tecnologia, v. 7, n. 2, p. 1-8, 2011. https://doi.org/10.5380/ret.v7i2.26832

CRUZ, W.L. de M. Crescimento do e-commerce no Brasil: desenvolvimento, serviços logísticos e o impulso da pandemia de Covid-19. GeoTextos, v. 17, n. 1, p. 67-88, 2021. https://doi.org/10.9771/geo.v17i1.44572

KLAMER, A. Prefácio. Pensar economia criativa pede por outra ciência econômica: introduzindo a abordagem “Value Based”. In: VALIATI, L.; MOLLER, G. (org.). Economia criativa, cultura e políticas públicas. Porto Alegre: Editora da UFRGS/Cegov, 2016. p. 7-13. Disponível em: https://www.ufrgs.br/cegov/files/pub_137.pdf. Acesso em: 2 ago. 2022.

LÁPIS DE NOIVA. A história do upcycling e como ele chegou para deixar os vestidos de noiva sustentáveis. Lápis de Noiva, 2020. Disponível em: https://lapisdenoiva.com/vestido-de-noiva-sustentavel/. Acesso em: 20 nov. 2022.

LIPOVETSKY, G. O império do efêmero. São Paulo: Companhia de Bolso, 2009.

MARTINS, R.D.S. da S. A ascensão da moda de brechós na era digital. Revista Tecnologia e Tendências, Novo Hamburgo, v. 10, n. 1, p. 23-34, mar. 2019. https://doi.org/10.25112/rtt.v10i1.1473

MARTINS, V.C.; VALENTIM, A.F. Reflexões sobre o consumo de moda em brechós na atualidade. 2021. 16f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Tecnologia em Designer de Moda) – Instituto Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/bitstream/handle/123456789/2303/tcc.valeria_cardoso_martins.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 jul. 2022.

MCC-ENET. Índices e indicadores do mercado online. MCC-ENET, 2022. Disponível em: https://www.mccenet.com.br/indice-de-vendas-online. Acesso em: 20 nov. 2022.

NEWBIGIN, J. A economia criativa: um guia introdutório. Londres: British Council, Unidade de Economia Criativa, 2010. Disponível em: http://creativeconomy.britishcouncil.org/media/uploads/files/Intro_guide_-_Portuguese.pdf. Acesso em: 20 jul. 2022.

NISHIDA, C. Slow fashion (moda sustentável): você sabe quem faz as suas roupas? Maximus Tecidos, 2017. Disponível em: https://blog.maximustecidos.com.br/slow-fashion-moda-sustentavel-voce-sabe-quem-faz-as-suas-roupas/. Acesso em: 20 nov. 2022.

PEIXOTO, P. Mulheres veem no brechó a oportunidade de aderir ao empreendedorismo. Revista Cenarium, 2021. Disponível em: https://revistacenarium.com.br/mulheres-veem-no-brecho-a-oportunidade-de-aderir-ao-empreendedorismo/. Acesso em: 20 nov. 2022.

PENAFRIA, M. Análise de filmes: conceitos e metodologia(s). In: CONGRESSO SOPCOM, 6., 2009, Lisboa. Atas [...]. Portugal: Escola de Comunicação, Artes e Tecnologias da Informação, Universidade Lusófona, 2009. p. 1-10. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/bocc-penafria-analise.pdf. Acesso em: 16 abr. 2022.

PINHEIRO, C.M.P.; SCHMIDT, S.; SCHREIBER, D.; CHERUTTI, M. Processo criativo em moda: redes de colaboração entre microempreendedores individuais gaúchos. Diálogo com a Economia Criativa, Rio de Janeiro, v. 5, n. 14, p. 25-44, 28 jul. 2020. https://doi.org/10.22398/2525-2828.51425-44

PONTIN, P.K.; WAISMANN, M.; BEM, J.S. de. A moda e a memória: dos brechós ao estilo DIY como construção de identidade. dObra[s], n. 35, p. 171-182, 2022. https://doi.org/10.26563/dobras.i35.1385

PRODANOV, C.C.; FREITAS, E.C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 6. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 15 jun. 2022.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 23 ago. 2022.

SCOZ, E.; LOSTADA, L.R. Economia criativa de moda em Santa Catarina: compreensões de um público-alvo. Modapalavra e-periódico, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 197-220, 2022. https://doi.org/10.5965/1982615x15362022197

SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO A MICRO E PEQUENAS EMPRESAS (SEBRAE). Empreendedorismo feminino: qual a sua importância para a sociedade? Sebrae, 2021. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/empreendedorismofeminino/artigoempreededorismofeminino/empreendedorismo-feminino-qual-a-sua-importancia-para-a-sociedade,5cef0ab8f5ad7710VgnVCM100000d701210aRCRD. Acesso em: 24 nov. 2022.

SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO A MICRO E PEQUENAS EMPRESAS (SEBRAE). Tendências: e-commerce de moda. Sebrae, 2020. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/ms/artigos/tendencias-para-e-commerce-de-moda,aa1f4b4383642510VgnVCM1000004c00210aRCRD#:~:text=Tido%20antigamente%20algo%20dif%C3%ADcil%20de,potencial%20est%C3%A1%20tamb%C3%A9m%20na%20internet. Acesso em: 20 jun. 2022.

SILVA, C.R.; SILVESTRINI, M.S.; PRADO, A.C.S.A.; CARDINALLI, I.; LAVACCA, A.B.; VASCONCELOS, D.I.; FARIAS, A.Z.; MANCINI, M.A.L.T. Economia criativa na relação entre trabalho e cultura para a juventude. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 120-128, 31 dez. 2018. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i2p120-128

VISONÁ, P.C. A emergência do ethos criativo como tendência sociocultural na contemporaneidade. Diálogo com a Economia Criativa, v. 2, n. 6, p. 83-101, 2017. [https://doi.org/10.22398/2525-2828.2683-101](https://doi.org/10.22398/2525-2828.2683-101)

XAVIER, F.U.; SBRISSIA, H.; RODRIGUES, H. Ressignificação dos brechós em Curitiba. Fernanda Unruh Xavier, 2017. Disponível em: [https://medium.com/@ferxavier.22/ressignifica%C3%A7%C3%A3o-dos-brech%C3%B3s-em-curitiba-de054dae397b](https://medium.com/@ferxavier.22/ressignifica%C3%A7%C3%A3o-dos-brech%C3%B3s-em-curitiba-de054dae397b). Acesso em: 23 nov. 2022.

ZEITUNE, L.J.G. Moda sustentável: um estudo qualitativo com jovens empreendedores desse setor. Diálogo com a Economia Criativa, Rio de Janeiro, v. 4, n. 10, p. 78-96, 13 mar. 2019. [https://doi.org/10.22398/2525-2828.41078-96](https://doi.org/10.22398/2525-2828.41078-96)

Published

2023-05-11

How to Cite

SOARES JUNIOR, Glauber; SCHEMES, Claudia. Fashion and creative economy — possible dialogues: consumption, sustainability, and female entrepreneurship in the Girlboss series. Journal Dialogue with Creative Economy, Rio de Janeiro, v. 8, n. 22, p. 68–85, 2023. DOI: 10.22398/2525-2828.82268-85. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/426. Acesso em: 15 oct. 2025.

Issue

Section

Thematic Report: Fashion and creative economy