Design production in creative industries: criticism of the neoliberal capitalist logic
DOI:
https://doi.org/10.22398/2525-2828.92592-112Keywords:
Capitalism, Creative industries, Creativity, Criticism, Design theoryAbstract
In this study, we consider the professional designer’s work as project-oriented praxis guided by dialectical logic, that is, one that is shaped and, at the same time, shapes capitalist creative work. Through a critical social analysis, we show the marketing dimension of imperative socio-economic notions in the Field of Design and how they impact it, since the current understanding of the act of creating is technocratic. To develop this investigation, we begin with a presentation of the cap italist mode of production and its determination, and the critical bias that emerges as a challenge to this configuration. Next, we trace the meaning of “creativity” as a historical process and its consequences in Design. Afterwards, we contextualize the current hegemonic nature of late cap italism, the Creative Industries, and how Adobe Inc. influences the digitalization of production. With the results obtained in this critical analysis, we highlight the importance of observing impli cations of social phenomena in the praxis of designing, and how the creative process is impacted by materiality.
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ABSTRACT: The Art of Design (Temporada 1, ep. 6). Paula Scher: Graphic Design. Direção de Richard Press. Produção de Billy Sorrentino, Sarina Roma, Paula Chowles. Netflix, 2017.
ADOBE Estados Unidos. Adobe Fast Facts. 2023a. Disponível em: https://www.adobe.com/aboutadobe/fast-facts.html. Acesso em: 26 set. 2023.
ADOBE Estados Unidos. Notice of 2023 Annual Meeting of Stockholders and Proxy Statement. 2023b. Disponível em: https://www.adobe.com/pdf-page.html?pdfTarget=aHR0cHM6Ly93d3cuYWRvYmUuY29tL2NvbnRlbnQvZGFtL2NjL2VuL2ludmVzdG9yLXJlbGF0aW9ucy9wZGZzL0FEQkUtUHJveHktMjAyMy5wZGY=. Acesso em: 26 set. 2023.
ADOBE Brasil. Planos e preços dos aplicativos da Creative Cloud e muito mais. 2023. Disponível em: https://www.adobe.com/br/creativecloud/plans.html. Acesso em: 04 mar. 2023.
BELL, Daniel. The coming of post-industrial society. [S. l.]: Routledge, 1973.
CANALTECH (Brasil). Canaltech. Xerox. Disponível em: https://canaltech.com.br/empresa/xerox/. Acesso em: 26 set. 2023.
CIPINIUK, Alberto. Design: o livro dos porquês: o campo do Design compreendido como produção social. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Ed. Reflexão, 2014.
COGGIOLA, Osvaldo. Teoria econômica marxista: uma introdução. São Paulo: Boitempo, 2021.
CONTINO, Joana Martins. Design, ideologia e relações de trabalho: uma investigação sobre a indústria da moda no capitalismo tardio. Tese (Doutorado em Design). 2019. 218 f. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Artes e Design, Rio de Janeiro, 2019.
CRARY, Jonathan. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. 1. ed. eletrônica. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
DANTAS, Marcos. The Financial Logic of Internet Platforms: The Turnover Time of Money at the Limit of Zero, v. 15, n. 2, p 816-847, 2019. Disponível em https://www.triple-c.at/index.php/tripleC/article/view/1088. Acesso em: 18 jan. 2023.
DÉBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DUMA CONSULTORIA DE MARCA. Vaga: Designer Gráfico. 2023. Disponível em: http://tinyurl.com/3t9z4yzj. Acesso em: 07 fev. 2024.
FORTY, Adrian. Objetos de desejo: design e sociedade desde 1750. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
GRESPAN, Jorge. Marx: uma introdução. São Paulo: Boitempo, 2021.
HARDY, Jonathan. Critical political economy of the media. London: Routledge, 2014.
HARTLEY, John; POTTS, Jason; CUNNINGHAM, Stuart; FLEW, Terry; KEANEM, Michael; BANKS, John. Key concepts in creative industries. London: Sage, 2013.
HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
HEINRICH, Fabiana Oliveira. Crítica da experiência como mercadoria no Campo do Design. Tese (Doutorado em Design). 2018. 202 f. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Artes e Design, Rio de Janeiro, 2018.
HOWKINS, John. Economia Criativa - como ganhar dinheiro com ideias criativas. São Paulo: M. Books do Brasil Editora Ltda, 2013.
INSTITUTO NACIONAL DO CÂNCER (INCA). Processo Seletivo Simplificado para Bolsa de Desenvolvimento Institucional. 2023. Disponível em: https://www.inca.gov.br/sites/ufu.sti.inca.local/files//media/document/chamada_01_-_secomso_-_designer_0.pdf. Acesso em: 07 fev. 2024.
JULIER, Guy. Economies of design. London: SAGE Publications Ltd, 2017.
MARX, Karl. Introdução. In: MARX, Karl. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011. p. 37-64; p. 578-596.
MATIAS, Iraldo. Projeto e revolução: do fetichismo à gestão, uma crítica à teoria do design. Florianópolis: Editora Em Debate, 2014.
MOULD, Oli. Against creativity. 1. ed. London: Verso, 2018.
VICTORINOX (Brasil). Loja Oficial - Victorinox. Disponível em: https://www.victorinoxstore.com.br/. Acesso em: 15 set. 2023.
WARNOCK, John, GESCHKE, Charles. Founding and Growing Adobe Systems, Inc. In: IEEE Annals of the History of Computing, v. 41, n. 3, p. 24-34, 2019. https://doi.org/10.1109/MAHC.2019.2923397
WILLIAMS, Raymond. Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo, 2007.
WOLFF, Janet. A produção social da arte. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyright for articles published in this journal belongs to the author, with first publication rights to the journal.
We emphasize that the responsibility for the articles is exclusive to the author(s) and does not necessarily reflect the opinion of the Editors or ESPM.